HÍREK

19júl.
2023

Pesti Tímea, az ALD Automotive | LeasePlan Magyarország vezérigazgatója

Pesti Tímea, az ALD Automotive | LeasePlan Magyarország vezérigazgatója

2023. május 23-án történelmi fordulóponthoz érkezett mind a LeasePlan Hungária Zrt., mind pedig az ALD Automotive Magyarország Kft­. élete – a két vállalat ettől a naptól már nem egymás versenytársa. A két cégből újonnan létrejövő ALD Automotive | LeasePlan Magyarország vállalat élére közös vezérigazgató érkezett, Pesti Tímea személyében.

Tímea a LeasePlan Hungária Zrt. korábbi vezérigazgatójaként aktív szereplője volt a fúzió előkészítő folyamatainak, új pozíciójában pedig az integráció kivitelezéséért, az új stratégiák gyakorlatban történő megvalósításáért, valamint a fenntarthatósági és digitalizációs fejlesztések lebonyolításáért felel majd. Olvassa el vele készült interjúnkat, melyből megtudhatja, mi motivál egy tapasztalt vezérigazgatót egy ilyen rendhagyó helyzetben és mi lehet a siker kulcsa, melynek eredményeként az újonnan létrejövő ALD Automotive | LeasePlan Magyarország a fenntartható mobilitás vezetőjévé válik.

A LeasePlan Flottamagazin 2017-es tavaszi lapszámában számoltunk be a LeasePlan Hungária Zrt. élére történő vezérigazgatói kinevezéséről. A bejelentő cikkben említette, hogy személye, tapasztalata, valamint az, hogy házon belülről érkezik a pozícióba, bizalmat és folytonosságot üzen a piacnak. Ez a jelenlegi helyzetben még inkább igaz lehet – mi volt a legkedvesebb élménye a mostani kinevezés kapcsán, ami a piac vagy az ügyfelek felől érkezett?

A LeasePlan az elmúlt éveket stabil és kiemelkedő mutatókkal zárta, a nehezített piaci környezet és a beszállítói oldalon jelentkező kihívások ellenére is. Olyannyira, hogy az eredmények alapján, a cégcsoporton belül az elsők közé emelkedtünk, nem csak régiós, hanem globális szinten is példa értékű ország lettünk. Itt nem csak a növekedésre vagy profitszámokra kell gondolni, hanem az egyik legfontosabb mutatónkra, az ügyfélelégedettségre is, melyben szintén kiemelkedünk. Szakmai oldalról tehát minden adott volt a sikerhez, ám számomra az új vállalat vezérigazgatói kinevezése emberi oldalról is megerősítést nyújt abban, hogy amit és ahogyan csináltunk eddig, az mind a kollégák, mind az ügyfelek, mind pedig a piac számára hosszú távon előnyös lesz. Számomra nagyon megható nap volt május 23-a, mert olyan őszinte szeretetet és megbecsülést kaptam külső és belső körökből is, amire szerintem mindenki vágyik, de ritkán adatik meg ilyen mértékben, és amire talán nem is számítottam. A rengeteg személyes köszöntés és gratuláció, amely számos különböző platformon, közvetlenül vagy közvetetten elért hozzám, hosszú távon ad lendületet az előttünk álló, kihívásokkal teli időszakhoz. Ezúton is nagyon köszönöm, mindent megteszek, hogy ezt a bizalmat és szeretetet a jövőben is megszolgáljam. Bízom benne, hogy az új vállalati struktúrában is tovább tudjuk vinni ezeket az emberi értékeket és egy olyan kultúrát tudunk kialakítani, amely a kölcsönös tiszteleten, szakértelmen és együttműködésen alapul.

Hogyan élte meg az elmúlt időszakot, amikor még bizonytalanságok között és konkrétumok nélkül kellett a fúzió előkészítésén dolgozni és mi segített ebben a nehéz helyzetben?

Nagyon örülök, hogy május 23-án végre eldördült az a bizonyos startpisztoly, és ugyan még hosszú út vezet a végső célig, de már végre elkezdhettünk a gyakorlatban is dolgozni a tervek kivitelezésén, vagy azok finomításán, véglegesítésén a kinyílt könyvek mellett. Sajnos a tényleges bejelentést megelőzően, szám szerint három alkalommal is eltolódott az akvizíció lezárásának dátuma, különböző nemzetközi adminisztrációs okokból, így minden egyes elhalasztásnál átmenetileg még ki kellett fújnunk a felszívott levegőt és folytatni a féllábon állást még pár hétig. Mondanom sem kell, hogy ez visszavetette az energiaszintet és a lelkesedést minden kollégában, de bennem is. Ez kimerítő!

Sokakban megfogalmazódott az a felismerés, hogy jóval fárasztóbb a 100%-on való pörgésnél az egyhelyben toporgás, amikor a régi rendszerekben már nem akarunk és nem is tudunk fejlesztéseket véghez vinni, az új tervekkel viszont még nem indulhattunk el, a jogi korlátok miatt.

Az elkövetkező időszak egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy újra felpörögjünk és az üzletfolytonosság biztosítása, ügyfélelégedettség megtartása mellett maximális bedobással teljesítsük az integrációhoz kapcsolódó feladatokat is. Szerencsére mindkét cég menedzsment tagjain azt látom, hogy ég bennük a tettvágy és örülünk, hogy végre együtt belekezdhetünk a tervek megvalósításába. Minden – jó értelemben vett - eszközt be fogunk vetni annak érdekében, hogy ez a tenni akarás a szervezet egészére átszálljon és mindenkit a lehető leghamarabb lendületbe hozzunk.

Mesélne az integráció lépéseiről és arról, hogy milyen lépések zajlanak majd a háttérben az elkövetkező hónapokban?

A két cég összeolvasztásának tervezése már több, mint egy éve tart, így ezekben a hosszú hónapokban minden területre vonatkozóan, részletes akcióterveket dolgoztunk ki. Első körben ezek mentén kezdjük el összehangolni a folyamatokat és kellő nyitottsággal próbálunk alkalmazkodni a menet közben felmerülő új adottságokhoz, meglepetésekhez, mert abban biztos vagyok, hogy lesznek érdekes felismerések, újdonságok. Fontos megjegyezni, hogy május 23-ával megszűntünk versenytársak lenni, innentől minden információ megosztható a másik féllel, azonban jogilag még két külön entitásként működünk továbbra is, teljes szervezettel és külön struktúrával. Ennek oka, hogy az Európai Központi Bank jóváhagyása még várat magára, amely szükséges ahhoz, hogy a jogi és a fizikai integráció is megvalósulhasson; ezt az év utolsó hónapjaira várjuk. Ebben az átmeneti időszakban is és a tényleges fúzió során is a legfőbb fókuszunk azon lesz, hogy az ügyfeleink és a piac semmit ne érezzen meg a háttérben zajló folyamatokból és az ügyfélkiszolgálás zavartalan legyen. Az új nemzetközi vezetőség is az ügyfélközpontú működésben, fejlesztésekben hisz, ezért ahogyan eddig, úgy a jövőben is a legmagasabb szintű szolgáltatások biztosítására fogunk törekedni.

Az ALD Automotive | LeasePlan vezérigazgatója, Tim Albertsen, a bejelentés napján úgy nyilatkozott, hogy a szaktudás és a volumenek egyesítésével olyan erős piaci pozíciót foglal majd el a vállalat, amely képes lesz reformokat végrehajtani az iparágban. Ön hogyan látja, milyen hatással lesz a piacra az új felállás és milyen stratégiai irányelvek mentén lesz vezető vállalat az új szervezetből?

Azt gondolom, hogy kimondhatjuk, hogy a két legerősebb piaci szereplő fuzionál, így biztos, hogy ahogyan eddig külön is igaz volt, úgy együtt még inkább igaz lesz az, hogy meghatározó szerepünk lesz az iparágban.

Hiszek abban, hogy Magyarországon is a lízingpiac szakembereinek krémje egyesül az új cégben, így a szükséges szaktudás megléte nem kérdés. Szeretném hazánkban új szintre emelni az operatív lízinget, melynek központjában az ügyfélélmény fejlesztése és a digitalizáció áll. Az egyesített szakmai tapasztalat pedig tökéletes alapot szolgáltat mindehhez. A létrejövő kiszolgálási- és vásárlási volumen pedig egyedülálló lehetőséget teremt– nem csak nekünk, hanem az ügyfél- és a beszállító partnereinknek egyaránt. Hálásak vagyunk ügyfeleink eddigi bizalmáért és a partnereink támogató együttműködéséért és bizton állíthatom, hogy igyekszünk a megnövekedett erőnket az ő javukra egyaránt felhasználni. Ez a rendhagyó egyesülés egyébként két stratégiai fókuszterületen is lehetőséget teremt az előrelépésre, melyből az egyik a fenntarthatóság, amelyet mindkét vállalat külön-külön is zászlójára tűzött korábban. Ez az a terület, ahol minden plusz energia számít és ahol összehangolt lépésekkel lehet valódi eredményeket elérni. Erre most, a fúzió által különös lehetőségünk nyílik, amelyet okosan és hatékonyan szeretnénk kiaknázni. A másik ilyen terület a digitalizáció, ahol a két cég összevont fejlesztéseivel az új vállalat messze a piac előtt jár majd. Az anyavállalat a fúzióval egyidejűleg rekordösszegű beruházás mellett kötelezte el magát, a digitális transzformáció felgyorsítására. A két terület stratégiai fejlesztése hozzájárul a gazdaságossághoz, a hatékonysághoz, és nem utolsó sorban az ügyfélélmény javításához, rugalmasabbá tételéhez.

Mi tartogatja a legnagyobb kihívást a következő hónapokban, egy évben?

Azt gondolom, hogy a gyorsaság jelenti majd az egyik legkomolyabb nehézséget. A következő hónapokban egy olyan átmeneti időszaknak nézünk elébe, amelyben a napi teendők mellett meg kell kezdenünk az integrációs folyamatokat, de még mindig keretek közé leszünk szorítva. Elkezdhetjük kidolgozni a konkrét lépéseket, ám az Európai Központi Banki jóváhagyásig még mindig nem valósulhat meg teljes mértékben a két cég összeolvasztása. Úgy látom, hogy körülbelül egy év múlva fog tudni a LeasePlan és az ALD csapata egy szervezetként, egy közös brand alatt, akár egy irodában dolgozni. Az eddig eltelő időben sok bonyolult szituációra számítunk, ám mindig a nehéz helyzetek szülik a leghatékonyabb megoldásokat, így biztosan sok jót is tartogat számunkra ez az időszak.

Fontos, hogy ezen - még sok bizonytalanságban - elnyúló időszak alatt meg tudjuk őrizni a kollégák elkötelezettségét, munkakedvét, lojalitását, amire egyébként kiemelten büszke vagyok! A másik izgalmas kihívást a vállalatok különbözősége rejti magában. Kívülről nézve talán egyformának tűnő két cégről van szó, amikor az ALD-ről és a LeasePlanről beszélünk, ám az anyavállalat által biztosított háttér, a szervezeti felépítés és kultúra, valamint a kiszolgálási folyamatok hol jobban, hol kevésbé, de eltérnek egymástól. Az új vállalat hatékony működésének kialakítása, illetve azok a döntések, hogy mit őrizzünk meg és mit formáljunk át, nagy feladatot állít a vezetőség és a kollégák elé. Nagyon fontos, hogy együtt, közösen haladjunk, ne veszítsünk el senkit az úton és a legjobb tudásunk szerint, mindenkit bevonva, mindenkinek teret adva tegyük ezt. Ez egy izgalmas utat, megmérettetést jelent mindannyiunknak, és egyben egy ritkán adódó lehetőség is minden kolléga számára.

Valóban nem könnyű helyzet, amikor vetélytársakból szinte egyik napról a másikra munkatársakká válik két csapat. Milyen stratégiát követ a két közösség integrációjára vonatkozóan?

Egy ilyen szituációban egyetlen lehetőségünk van: a lehető leghamarabb megismerni egymást, melyhez sokat kell találkozni, beszélgetni; sokat, sokszor, mindenről és mindenkivel. Az ismerkedés és a közösségformálás mellett nagyon fontos, hogy egy lapra kerüljön a két csapat. Ez alatt azt értem, hogy ugyanaz a tudásuk, ismeretük, megélésük legyen, hogy hol tartunk a folyamatban, mi a cél, mi a következő lépés, mit miért teszünk. Az integráció egy közös tanulás lesz mindenki számára, ami május végén már elindult, ám még hosszú út áll előttünk. Megoldást kell találnunk hosszú távon arra, hogy mindenkihez eljusson a szükséges tájékoztatás és legyen fóruma a kérdéseknek is. Nem lehetnek tabu témák, hiszen át kell tudnunk váltani versenytárs üzemmódból kolléga üzemmódra, közös célunk és kooperáció kell legyen, és mindehhez nyitott, őszinte légkört kell teremteni, fenntartani. Fontosnak tartom, hogy minden kolléga azt érezze és azt tudatosítsa magában, hogy a változásban neki is szerepe van és nem csak a vezetőkön múlik az elkövetkező időszak sikeressége. A Day1 óta eltelt időben egyébként számtalan egyeztetésre sor került már, és csak pozitív hozzáállást és nyitottságot, őszinteséget tapasztaltam. Számomra ezek fontos értékek!

A csapatok összeolvadásának folyamatát sokféle programmal tervezzük támogatni. Egyfelől lehetőséget biztosítunk a kötetlen ismerkedésre, illetve vezetői szintről induló workshop sorozatot tartunk munkatársi szintig kigördítve. Mindenkit fontos bevonni, ha azt akarjuk, hogy aktív részese és közreműködője legyen a változásnak. A terveink között szerepel továbbá, hogy egy-egy ilyen alkalomra olyan meglepetés vendég is ellátogasson, aki extra inspirációt és motivációt tud nyújtani a kollégáknak a változások megfelelő megéléséhez, kezeléséhez. Nagy segítséget nyújtott a kezdetekben, hogy Olena Tymofiyivától, az ALD korábbi vezérigazgatójától egyébként teljes támogatást kaptam a csapat átvételéhez, és mivel Olena Norvégiában folytatja tevékenységét az ottani leányvállalat vezérigazgató-helyetteseként, így a jövőben is kollégák leszünk, tehát bármikor fordulhatok hozzá további konzultációért.

Mit tart a siker kulcsának egy ilyen rendhagyó helyzetben?

Az előző kérdés során már sokat beszéltem róla, de nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az én álláspontom szerint a siker központi eleme az emberek és a csapat. Akkor tud jól és hatékonyan működni egy szervezet, ha az emberek szeretnek bejárni dolgozni és ehhez egy kiváló munkahelyet biztosítunk. Ha erős, jó közösséget tudunk létrehozni, amely egy csapatként mozog, akkor mindent meg tudunk csinálni, minden célunkat el tudjuk érni! Vezetőként a feladatom ehhez a megfelelő környezetet megteremteni, így igyekszem egy kiváló karmester szerepét magamra ölteni. A zenekari hasonlat a május 23-án megrendezett, első közös találkozónkra szervezett programból fakad, ahol a LeasePlan és az ALD összes munkavállalója jelen volt és egy különleges, közös produkciót hoztunk létre egy igazi karmester segítségével. Ez a gyakorlat az első nap bebizonyította számunkra, hogy ugyan különböző ritmusokat játszunk, de az eltérő hangok is közös dallammá tudnak összeállni, a megfelelő részvétellel és szemlélettel. Hát ez a feladat vár rám is, hogy jó karmesterként mielőbb az eltérő ritmusokból azonos ütemet, és végül egy szép dallamot formáljunk mindenki megelégedésére. Reményeim szerint ezt a zenét nem csak a munkatársaim, hanem ügyfeleink és a velünk dolgozó partnereink is élvezni fogják!