HÍREK

24jan.
2022

Exkluzív-interjú: „Egy új vállalat születik, amely újfajta üzleti tevékenységet végez”

Exkluzív-interjú: „Egy új vállalat születik, amely újfajta üzleti tevékenységet végez”

ALD | LeasePlan | Société Générale

Jobb, ha nem szokjuk meg a „NewALD” nevet. Tim Albertsen (CEO, ALD) és Tex Gunning (CEO, LeasePlan) egy exkluzív beszélgetés során fedte fel a Fleet Europe-nak, hogy nem ez lesz annak a cégnek a neve, amely az ALD és az általa felvásárolt LeasePlan egyesüléséből születik. Hogy mi lesz pontosan, az a jövő titka – mint sok minden más ezzel a hatalmas, az egész iparágat megrengető ügylettel kapcsolatban.

Az ALD múlt héten jelentette be, hogy 4,9 milliárd euróért vásárolja fel a LeasePlan vállalatot. Az ALD anyavállalata, a Société Générale, az új vállalat 53%-át, a LeasePlan részvényesei pedig alig 31%-át birtokolják majd. A döntés nem váratlan, hiszen a két vállalat hónapok óta tárgyalt erről, azonban az ügylet valószínűleg erős hatással bír majd a flotta- és mobilitási piacra.

1. AZ ÜGYLET

Tim Albertsen: „Ez egy történelmi lehetőség volt arra, hogy a két vállalat egyesítse erőit. Az ALD és a LeasePlan igazán ütős páros, akik előtt fényes jövő áll. Ez egy remek döntés volt a részvényeseink, az ügyfeleink és a piac érdekeit, valamint az iparágunk technológiai fejlődésének ütemét is szem előtt tartva.”

Tex Gunning: „Örömmel tölt el, hogy az ALD egyetértési megállapodást kötött a LeasePlan felvásárlásával kapcsolatban. Ez egy hatalmas és komplex ügylet, ami már önmagában is szép teljesítmény. A legjobb időben döntöttünk: a mobilitási piac robbanásszerűen növekszik. Meggyőződésem, hogy ez lesz a világ legmozgalmasabb iparága a következő 5-10 évben. Az üzleteink egyesítése fantasztikus lehetőségeket hordoz, így a világ egyik vezető mobilitással foglalkozó vállalatát hozzuk létre. Úgy gondoljuk, az ügyfeleink számára ez hatalmas előnyökkel jár.

Miért a felvásárlás és nem az összeolvadás mellett döntöttek?

Tim Albertsen: „Gyakorlatilag összeolvadásról beszélünk, hiszen fogjuk a két vállalat legfőbb erényeit és egy teljesen új szervezetet hozunk létre. Stratégiailag azonban a Société Générale a mobilitási ágazatot egy növekedési szempontból fontos területnek értékelte, ezáltal pedig az új szervezet majd egy új, harmadik pillérként funkcionál a lakossági és befektetési banki szolgáltatások mellett. Ezért marad a Société Générale irányító szerepben többségi tulajdonosként az egyesített vállalatban.”

„A felvásárlás nem valósulhatott volna meg a pár évvel ezelőtti nyilvános, elsődleges részvénykibocsátásunk nélkül. A LeasePlan vállalat konzorciumi tulajdonban volt magántőkés vezetés alatt, ebből pedig egyértelműen látszott, hogy hosszú távon nem ápoltak stratégiai tulajdonosi ambíciókat. Ez az üzleti döntés ebből a szempontból is értelmet nyer.”

Beszéljünk a két vállalat legerősebb területeiről: melyek ezek?

Tim Albertsen: „Az ALD és a LeasePlan is hasonló vállalkozói kultúrával működik, mindkét vállalat piacvezető az iparágában. Azonban az ALD több erőfeszítést tett a partneri együttműködések és a privát lízing kialakításába, a LeasePlan pedig inkább a vállalati szegmensre és a 'last mile' szállításra koncentrált. Ezek kombinációja kitűnő lehetőségeket biztosít a jövő meghódításához.”

Ennek az üzleti döntésnek a következménye, hogy a LeasePlan megszűnik. Tex, ez Önt hogyan érinti?

Tex Gunning: „Én ezt nem így fogom fel. Sokkal inkább úgy gondolom, hogy az új vállalat lehetőséget ad a LeasePlan számára, hogy tovább növekedhessen. Ahogy már volt erre példa a történelmünkben. A LeasePlant felvásárolta már egy bank, majd a Volkswagen és most az ALD. Minden alkalommal a piac kihívásaira reagáltunk. Minden alkalommal lehetőséget biztosítottunk a növekedésre.”

Tim Albertsen: „Amit létrehozunk, az egy új vállalat, új üzleti tevékenységgel. Ez nem csupán két, teljeskörű lízing szolgáltatásokra és üzleti mobilitásra szakosodott vállalat összeolvadása. Így tehát az új vállalat biztosan nem „NewALD” néven fog futni. Még nem tudjuk, mi lesz az új név. Azt azonban tudjuk, hogy méretünknek és pozíciónknak köszönhetően a mobilitási piac Google-jeivel és Apple-jeivel is versenybe szállhatunk.”

2. ÁTTEKINTÉS

A kezdeti sajtónyilatkozatok szerint az új vállalat a 12 legfontosabb piacra koncentrál majd. Melyek ezek?

Tim Albertsen: „Vannak elképzeléseink, de még nincs egy kialakult összképünk. Felállítunk egy integráció-menedzsmenttel foglalkozó irodát, amely országok szerint határozza meg az ideiglenes működési modellünket. Eszerint a modell szerint dolgozunk majd az ügylet lezárulásáig, amíg el nem kezdődik a tényleges integráció.”

Az Amerikai Egyesült Államokban az ALD szövetségre lépett a Wheels Inc vállalattal, a LeasePlan pedig saját leányvállalattal rendelkezik. Melyik utat követi majd az összeolvadt vállalat?

Tim Albertsen: „Nem szeretnénk elhamarkodott következtetésekre jutni. Ezen a ponton csak annyit mondhatok, hogy az ALD nem ismeri eléggé átfogóan az amerikai piacot, bár a LeasePlan USA jól működik. Sikeres, régóta fennálló stratégiai szövetséget ápolunk a Wheels-Donlen vállalattal is. Még korai ilyen döntéseket hozni, majd akkor kerül rájuk sor, ha közelebb leszünk az ügylet lezárásához.”

Azt állítják, hogy a szinergia évi 380 millió eurónyi nem várt nyereséget hozhat. Ez a részvényesek és az ügyfelek hasznára válhat?

Tim Albertsen: „Szinergiáról beszélhetünk a költségek, létesítmények és az IT tekintetében. A legfőbb szinergia a beszerzési oldalon valósul meg, itt számtalan előnnyel jár a nagyobb méret, és hogy összehangolhatjuk a kéréseket. Úgyszólván megduplázzuk a tűzerőnket. Ezzel sokkal jobb pozícióba kerülünk ahhoz, hogy növekedhessünk és a fejlődésünkre koncentrálhassunk, ami egyértelműen a részvényeseink, ügyfeleink és munkavállalóink javát szolgálja. A további szinergiákat az integráció-menedzsmenttel foglalkozó irodánk elemzi majd 2022 utolsó negyedévének lezárása előtt.”

3. ELEKTRIFIKÁCIÓ

Az ALD törekvése szerint 2030-ra flottájának 50%-át elektromossá tenné, míg a LeasePlan addigra 100%-os arányban szeretné ezt meglépni. Hogyan kötnek kompromisszumot?

Tex Gunning (viccelődve): „Van egy egyszerű javaslatom. Ötven meg száz, az százötven. Osztva kettővel, az hetvenöt. Tehát: 75%.”

Tim Albertsen: „Az egyesített portfóliónk 100%-ban történő villamosítása túl ambiciózus döntés volna. Másrészről pedig az általunk meghatározott 50% talán túl konzervatív szemlélet. Így azt kell mondanom, Tex, a 75%-os célkitűzési javaslat egyáltalán nem rossz ötlet, és jó megoldás lehet mindannyiunk számára!”

4. DIGITALIZÁCIÓ

Milyen törekvések vannak a digitális szolgáltatások szállításának tekintetében?

Tim Albertsen: „Az ALD és a LeasePlan is hasonló törekvéseket határozott meg az ügyfelek teljes mértékben digitális szolgáltatással való ellátásának tekintetében. Azonban amíg mi a front-end vonalon fejlesztettünk számos digitális megoldást, a LeasePlan sokat dolgozott a digitális back-end architektúráján. Úgy gondolom, hogy ez válhat az egyesített globális digitális modellünk gerincévé, amelyet alaposan meg kell majd vizsgálnunk az integrációt előkészítő időszak alatt. A mi front-endünk és a LeasePlan back-office területének kombinációja rendkívül erőteljes megoldást jelenthet.”

Tex Gunning: „Nem lehet digitális front-endet kialakítani digitális back-end nélkül. Ezért fejlesztettük ki következő generációs digitális architektúránkat (Next Generation Digital Architecture), amelyet a következő öt évben vezetünk majd be: első körben az Egyesült Királyságban, Portugáliában és Hollandiában, majd, ha ezeken a próbapiacokon sikeresen fut, akkor a többi piacon is.”

5. REMARKETING

A LeasePlan különleges kapcsolatot ápol a CarNext vállalattal, az online használtautó-kereskedelemmel foglalkozó leányvállalatával, amelyet nemrég a Constellation, a BCA anyavállalata vásárolt meg. Ez milyen változásokat hoz majd?

Tim Albertsen: „Az új vállalat átveszi a LeasePlan és a CarNext megállapodását. Így ez az ügylet növeli a saját remarketing kapacitásunkat, de nem veszi át annak helyét. Fenntartjuk az ALD Carmarket felületünket, a saját, használt autók remarketingjének teret adó csatornánkat. Azonban a CarNext egy új lehetőséget hozhat a magánpiaci használtautó-lízing fejlesztésével kapcsolatban.”

6. ÁTMENET

Ejthetünk pár szót az integrációs folyamat további lépéseiről?

Tim Albertsen: „Először is, országok szerint határozzuk meg az ideiglenes működési modellünket. Miután az év végén lezárjuk az ügyletet, megkezdjük a tényleges integrációs folyamatot, így megvalósíthatjuk az új globális működési modellünket. Célkitűzéseink szerint az integrációs projektet a top 12 országban 18 hónapon belül, a többi országban pedig további 12 hónapon belül, 2025 közepéig valósítjuk meg. Az elképzelésünk az, hogy az új vállalat teljes rebrandingen esik át.”

Amíg ez megvalósul, az ALD és a LeasePlan versenytársak vagy partnerek lesznek?

Tim Albertsen: „Amíg az ügylet le nem zárul, minden marad a régiben. Ez azt jelenti, hogy versenytársakként folytatjuk, talán még egy kicsit ádázabban is küzdünk majd, mint eddig, csak hogy kiderüljön, kinek jut a nagyobb szelet a tortából (nevet).”

Nem találják aggasztónak, hogy az ügyfelek megkérdőjelezik majd, hogy az ALD és a LeasePlan képes-e minőségi ügyfélszolgálatot biztosítani az átmeneti időszak alatt is?

Tim Albertsen: „Az ALD ügyfeleitől nagyszerű visszajelzések érkeztek, és Tex is megerősítheti, hogy ez a LeasePlan ügyfelei esetében sincs másként. Az nem is kérdés, hogy egy ilyen méretű tranzakciónál előfordulhatnak fennakadások. Ezért is hoztuk létre az integráció-menedzsmenttel foglalkozó irodánkat, amely kizárólag az integráció megvalósítására összpontosít majd. Ez az iroda teljesen független az ALD és a LeasePlan vállalatától is, és számos erőforrás áll a rendelkezésére. Mindeközben pedig az ALD és a LeasePlan is gondoskodik az ügyfeleiről, a magas szintű szolgáltatási szintről, valamint folytatjuk az innovációt, ahogyan eddig is tettük.”

Mi történik azokkal az ügyfelekkel, akik kettős beszállítói modellben mindkét vállalattal kapcsolatban állnak, és nem szeretnének csupán egyetlen beszállítóval dolgozni?

Tim Albertsen: „Az ilyen helyzetben lévő ügyfeleknek, vagy akiknek nem áll módjukban velünk, mint egyetlen beszállítóval dolgozni, valószínűleg további beszállítókat kell keresniük. Megvizsgáltuk ezt a kérdést, és az ilyen jellegű átfedés mértéke meglepően elhanyagolható.”

Mit gondolnak a versenyjogi szabályozásokról? Okozhatnak bármilyen problémát?

Tim Albertsen: „Szerintünk nem. A mobilitási piac valójában eléggé fragmentált. Mivel az OEM-ek kezdenek aktivizálódni ezen a területen, és bizonyos piacokon már sokkal nagyobbak, mint a mi kombinált vállalatunk, ezért nem számítok jelentősebb problémára e tekintetben.”

És végül Tex, ez lesz az utolsó bevetés? Hogyan látja a saját szerepét és a LeasePlan örökségét kiteljesedni az új vállalatban?

Tex Gunning: „A feladatom, hogy minden erőmmel segítsem és támogassam Timet ebben az átmeneti időszakban. A későbbiekben: megtanultam, hogy soha ne spekuláljak azon, mi lesz a karrierem következő állomása. Meglátjuk. A LeasePlan örökségével kapcsolatban pedig: remélem, hogy az új vállalat az affiliatív vállalati kultúránk szerint folytatja a működését, azaz az emberek közötti szociális és érzelmi kötődések fontosságát helyezi előtérbe. Egy ilyen környezetben nem csak kellemesebb dolgozni, hanem jobb eredményeket is érhetünk el, mint egy tisztán tranzakcionális vállalati kultúrában.

Szerzők: Steven Schoefs és Frank Jacobs.