HÍREK

24nov.
2021

Elektromos autózás – Használók gyakran feltett kérdései

Elektromos autózás – Használók gyakran feltett kérdései

Milyen főbb tényezőkre kell figyelni ha elektromos autóra váltok?

A hagyományos belsőégésű motorok megközelítése nem alkalmazható elektromos autó kiválasztásakor, mivel nincs egységes megoldás. Alapos elemzést kell végezni az egyes járművezetők számára a lehető legjobb opció meghatározásához.

A legfontosabb szempontok a következők:

  • Annak ellenére, hogy az elektromos autók számára léteznek támogatások és pénzbeli juttatások, még mindig drágábbak, mint klasszikus benzines vagy dízeles társaik. Tekintettel a technológia gyors fejlődésére és az új technológiák szélesebb körű alkalmazására, az ár paritás 2025-re várható.
  • Mivel nem támaszkodhat az üzemanyagtöltő hálózatokra, a használónak tisztában kell lennie a különféle elérhető töltési lehetőségekkel, az otthoni töltéstől a töltőhálózatig.
  • A TCO általában kedvezőbb az elektromos autók számára, de figyelembe kell venni a különböző töltési lehetőségek költségeit.
  • Az akkumulátor feltöltése több időt vesz igénybe, mint az üzemanyagtartály feltöltése, ezért a töltést előre meg kell tervezni.
  • A leggyakoribb elektromos járművek hatótávolsága alacsonyabb, mint belső égésű motorral rendelkező járműveké, ezért gyakrabban kell tölteni, mint tankolni.

Mi a legfontosabb különbség a különböző töltési lehetőségek között?

Elektromos jármű vezetőként számos töltési megoldáshoz férhet hozzá, és méltán lehet kíváncsi arra, hogy melyik a leghatékonyabb és a legolcsóbb.

Az egyik legfontosabb különbség az klasszikus és az elektromos autó között az, hogy egy használó legtöbbször akkor tölti fel autóját, amikor nem használja, akár az irodában, akár otthon, éjszaka. Tehát a legtöbb töltéshez általában lassú töltőt kell használnia. A szabványok azonban országonként eltérőek lehetnek. Például Franciaországban az otthoni töltő szabvány 7,4 kW, míg Hollandiában vagy Németországban 11 kW. Bár ez befolyásolja a töltési sebességet, az otthoni vagy irodai töltés nyilvánvalóan a leghatékonyabb megoldás autója és munkáltatója számára.

A nyilvános hálózaton történő töltésnek előnyei is lehetnek, mivel plusz kilométereket szerezhet egy-egy tárgyalás alkalmával, ebédszünet vagy vásárlás közben. A nyilvános töltés költsége azonban nem szabályozott, és gyakran lényegesen drágább, mint otthon vagy az irodában.

Amikor hosszú útra indul elektromos autójával, akár szakmai céllal, akár nyaralni a családjával, az autópályák mellett elhelyezett villámtöltők segítségével töltheti fel autóját. Ezek a töltők egyértelmű hozzáadott értéket képviselnek, mivel az akkumulátor körülbelül 80% -át legfeljebb 30 percen belül feltöltheti. Ezek azonban kifejezetten drágák a lassú töltéshez képest, és a gyártók nem javasolják a rendszeres használatot, mivel ez hosszú távon károsíthatja az akkumulátort.

Tölthető-e elektromos autó háztartási csatlakozóról és mik a hatásai?

A rövid válasz „igen”, de nem ez a legjobb módja az elektromos járművek feltöltésének. A háztartási csatlakozóból történő töltés a leglassabb módja az EV feltöltésének, és bár a háztartási aljzat 13 amper áramot képes leadni, a legtöbb jármű csak 10 amper áramot vesz fel, hogy a kábelek ne melegedjenek fel. Ez azt jelenti, hogy az autó töltése hosszabb ideig tart (körülbelül 2,5 kWh -t tesz ki óránként - például a 40 kWh -s akkumulátorral rendelkező Nissan Leaf teljes feltöltése akár 16 órát is igénybe vehet.) A csatlakozókra vigyázni kell, ahol egy aljzatot hosszabbítóként adhattak hozzá, és nagyobb a túlmelegedés veszélye. Tehát ne használjon hosszabbítót, amikor otthon tölti az EV -t, mivel ezeket nem tervezték jármű töltéséhez.

Az elektromos autók biztonságosak?

Igen, csakúgy, mint az benzines vagy dízel megfelelőiknek, az elektromos járműveknek is meg kell felelniük a jogi biztonsági előírásoknak. Az autókat úgy tervezték és gyártották, hogy magas szintű biztonságot nyújtsanak a járművezetőknek, és balesetek esetén megőrizzék az akkumulátor épségét. A nagyfeszültségű elektromos rendszereket úgy tervezték, hogy ilyenkor is biztonságosak maradjanak. Még abban az esetben is, ha az elektromos jármű víz alá kerül, az utasok nem kapnak áramütést. Bár az elektromos tüzek gyakran jelennek meg a hírekben, több országban végzett kutatások azt mutatják, hogy az elektromos járművek nem hoznak létre gyakrabban jármű tüzeket, mint belsőégésű társaik. Maga az autó mellett az elektromos technológia is megváltoztatja vezetés módját, az elektromos hajtáslánc jellemzői egyenletesebb és nyugodtabb vezetési stílusra ösztönöznek.

Hogyan választom ki a megfelelő töltési sebességet?

Az elektromos járművek töltése nyilvánvalóan a töltő teljesítményétől vagy kapacitásától és az autó felviteli képességétől függ. Csatlakoztathatja autóját egy otthoni csatlakozóba, amely 2-3 kWh teljesítményt nyújt, vagy alternatív módon egy töltőhöz, amely akár 300 kWh teljesítményt nyújt. Ne feledje azonban, hogy ez a töltési teljesítmény teljesen haszontalannak bizonyulhat, ha a jármű fedélzeti töltője nem fogad el bizonyos kWh -nál többet. Valójában minden újabb jármű két fedélzeti töltővel van felszerelve, az egyik a lassú töltéshez (AC), a másik a gyors töltéshez (DC). A legtöbb jármű nem fogad el több mint 11 kWh -t AC-n, és 100 vagy 150 kWh -ra van korlátozva DC-n, de a gyártói extrák között ezen legtöbb esetben van lehetőség módosítani. Javaslatunk, hogy inkább a járművek töltési kapacitására összpontosítsunk, ne a töltőkre.

Reális az elektromos autók autópályán történő hosszú távú használata?

Az elektromos autók városi környezetben teljesítenek a legjobban, mert regeneratív fékezéssel visszanyerhetik az akkumulátor töltöttségét. Energiafogyasztásuk nagymértékben nő, ha nagy sebességgel használják őket. Mivel kicsi a fékezés, az elektromos motor nem tudja hasznosítani a regenerálódást, ezért folyamatosan fogyasztja az áramot.

A folyamatos autópálya és nagy sebességű használat ezért tervezést igényel. Mivel a töltési hálózat folyamatosan fejlődik Európa szerte, az elektromos járművezetőknek naprakésznek kell lenniük a legfrissebb információkkal kapcsolatban arról, hogy hol használhatják a töltőket a legnépszerűbb autópályás útvonalakon. Ezek általában ultragyors DC töltők, amelyek több mint 100 kW-os töltést kínálnak.

Az elektromos jármű fogyasztása és az akkumulátor mérete alapján a hatótávolság az első töltőállomásig könnyen kiszámítható. Az autópálya használat átlagos energiafogyasztása a legtöbb elektromos autó esetében körülbelül 25 kWh 100 kilométerenként. Ez javítható más járművek szélárnyékában való vezetéssel.

Milyen kábelre van szükségem?

A legtöbb esetben szükség van egy Mode 3-as töltőkábelre, de szükség lehet néhány adapterre is, ha autóját csatlakozóba vagy hasonló hálózatba szeretné csatlakoztatni. A vezetőnek ezért gondoskodnia kell arról, hogy a megfelelő kábelt hordja a csomagtartóban. Mindig győződjön meg előzetesen arról, hogy a mellékelt kábelek elég hosszúak - ez segít elkerülni a bonyolult helyzeteket, amikor a töltőállomás túl messze van az autótól .

Milyen hatással van villanyszámlára az elektromos autó töltése?

A villanyszámlája minden bizonnyal növekedni fog, és „számla sokkot” kaphat, ha ezt nem veszi figyelembe az elektromos autók birtoklásának első napjaiban. Az, hogy mennyivel nő a számla, attól függ, hogy milyen gyakran tölti a járművet, de minden bizonnyal kiszámítható, hogy mennyi áramot használ az autó. Ha intelligens otthoni töltővel rendelkezik, látnia kell, hogy hány kWh elektromos energiát használ fel a jármű minden egyes töltéskor. Ez lehetővé teszi, hogy kiszámítsa, mennyit költ az elektromos áramra az autójához. Ha nincs intelligens mérője, akkor az akkumulátor méretére alapozhat, és hozzávetőleges számítást végezhet.

szerző: CSATÁR Balázs - ALD EV Ambassador