HÍREK

07máj.
2021

New mobility – alternatív hajtást tesztelünk! BMW i3 – egy környezettudatos társ a mindennapokban

New mobility – alternatív hajtást tesztelünk! BMW i3 – egy környezettudatos társ a mindennapokban

Amikor felkérést kaptam, hogy használjak néhány napig egy BMW i3-at, és osszam meg a tapasztalataimat, bevallom vegyes érzésekkel ugyanakkor izgatottan vártam a tesztet. Amellett, hogy ez volt életem első olyan autós tesztelése, amelyről cikket írok, ez volt az első, hosszabb távú elektromos autó vezetési élményem is.

 

Első ránézésre az i3 egy kis városi autónak tűnik, és azt gondolnánk, hogy kényelmesen maximum 2 fő használhatja. Viszont közelebbről megnézve, illetve az autó jellegzetes hátsó ajtaját kinyitva (amely az első ajtó nyitását követően nyitható meglehetősen szokatlan módon hátrafelé) láthatjuk, hogy a hátsó ülésen is tökéletesen kényelmesen lehet utazni. Körbejárva az autót valóban nem tűnik túl nagynak, éppen ezért városi használathoz, különösen belvárosi parkoláshoz mindenképpen ideális lehet.

 

Beülve meglepetésként ért, hogy az utastér elülső részén meglehetősen nagy hely van, a két első utas kényelmesen ülhet, illetve családdal is komfortosan utazhatunk benne, hiszen akár két gyermek is kényelmesen elfér hátul. Természetesen a mérsékelten tágas csomagtér miatt csak korlátozott számú csomaggal érdemes számolni, de kisebb utazások esetén ez egyébként sem merül fel igényként.

A műszerfal és a középkonzol dizájn kevésbé korszerű, letisztult stílusa viszont már-már tükrözi az elektromos autó sugallta környezettudatosságot. Az ülések kényelmesek, több irányba állíthatók, így akár tovább fokozhatjuk az egyébként is meglepően magas üléspozíciót, amely egyébként az autóba történő beszálláskor kimondottan kényelmes. A kormányt is a letisztultság jellemzi, viszonylag egyszerű megtalálni minden szokásos gombot, funkciót, amelyhez kiválóan társul az autó jól kivehető, felhasználóbarát menürendszere. A váltó a kormányoszlop jobb oldalán kapott helyet, amelyen az indítógomb is megtalálható. Maga a váltókar kevésbé áll kézre, mondhatni szokatlan, de idővel biztosan rutinná válik a használata. Ugyanez igaz az irányjelző kapcsolóra is, hiszen az sem a szokványos módon működik (nem marad adott helyzetben, mindig visszabillen alapállapotba, és a kapcsoló hosszabb nyomásával lehet folyamatosan indexelni).

 

A vezetési élmény kapcsán pozitív tapasztalataim voltak, ugyanis mind városban, mind főúton, illetve autópályán határozottan és biztonsággal lehet vele közlekedni. Egyáltalán nem éreztem semmilyen hátrányát annak, hogy egy elektromos autót vezetek. Egy-egy szükséges helyzetben a kigyorsítások is határozottan, gyorsan megvalósíthatók az autóval. A fékezés is kellően intenzív, biztonságos, főleg, hogy a gázról levéve a lábunkat az autó maga is határozott fékezésbe kezd, ami lehetővé teszi, hogy egy piros lámpánál a nélkül álljunk meg, hogy a féket kicsit is használnánk.

Utazás közben természetesen a zajhatás sokkal kisebb, mint egy hagyományos hajtású autóban, ami saját tapasztalatom szerint mentálisan meglehetősen kisimulttá teszi a vezetőt és az utasokat egyaránt, nem is beszélve az életérzésről, ami az elektromos autó használata kapcsán ott bujkál a tudatalattinkban.

Az autó hatótávja természetesen nagyban függ a használat mértékétől, módjától, de nagyjából 180-200 km-t lehet egy töltéssel megtenni. Különböző vezetési / használati módok állíthatók az autóban, amelyek támogatják a vezetőt például a takarékosabb használatban, ezáltal nyerve többször 10 km extra hatótávolságot is.

A BMW  i3 töltése a városban, illetve az ország számos pontján elhelyezett ingyenes vagy fizetős töltőoszlopok használatával is megoldható, illetve több üzemanyagtöltő állomáson is elérhető már ez a szolgáltatás. Fontos megjegyezni, hogy mind az oszlopos, mind a benzinkúton történő töltést előre meg kell tervezni, illetve érdemes az úticélhoz igazítani. A kúton történő töltés kapcsán az a tapasztalat, hogy ha találunk is olyan üzemanyagtöltő állomást, ahol lehet elektromos autót tölteni, számolnunk kell azzal, hogy esetleg valamilyen technikai okból nem tudunk tölteni. Alaphangon a benzinkút személyzetét majdnem biztos, hogy zavarba tudjuk majd hozni, mivel nem mindenhol vannak arra felkészülve, hogy szakszerűen, hozzáértően tudjanak segíteni az elektromos autósoknak. Ugyanígy elfordulhat az is, hogy egy-egy töltőoszlop – hiába jelzi a térkép vagy az adott hálózat alkalmazása –  nem elérhető, akár műszaki hiba miatt, vagy, mert éppen más tölti ott autóját.

A nyilvános töltésnél azonban a privát (otthoni vagy pl. irodaházban történő) töltés már jóval megbízhatóbb. Lakossági hálózatról töltve az autót a várakozásoknak megfelelő idő alatt sikerült feltölteni. Néhány 10 km-nyi visszatöltés pár óra alatt is kivitelezhető volt, illetve egyetlen éjszakai töltéssel másnap egy teljes hatótávval rendelkező autó várt ránk.

 

Némileg tartózkodó várakozásaimmal ellentétben kifejezetten élveztem a használatot, munkahelyi és/vagy otthoni töltési lehetőség mellett akár közepes távolságú ingázásra, illetve kisebb hétvégi utazásokra is alkalmas ez az autó. Bár azt gondolom, hogy az elektromos autó használatot még minden bizonnyal tanulnunk kell, de egy jó alternatíva lehet a rövid és középtávú közlekedésben, akár mindennapos használatra is, annak érdekében, hogy a károsanyag kibocsátást csökkentsük, és a városi levegőt tisztábbá tegyük.

 

Lengyel Krisztina – ALD Senior Key Account Manager