Ahhoz gyűjtöttünk össze hasznos tudnivalókat, ha baleset résztvevői vagy tanúi lettünk. Cikkünk pontjai a helyzet megfelelő kezeléséhez nyújtanak segítséget.
Az első és a legfontosabb arról meggyőződni, hogy történt-e személyi sérülés. Ha nem, akkor “csak” a keletkezett kárral kell foglalkozunk:
• ha a felelősség elismerésével kapcsolatban teljes az egyetértés, nem szükséges rendőrt hívni – ebben az esetben félre is állhatunk az autókkal, hogy ne akadályozzuk a forgalmat (előtte érdemes pár fotót készíteni a baleset utáni állapotról)
• ha nem sikerül megegyeznünk, akkor hívjunk rendőrt – és hagyjuk változatlanul a helyszínt
Egyetértés esetén a következő feladat a “kék-sárga” baleseti bejelentő űrlap kitöltése:
• ez a biztosítási kárrendezés alapja, tartsunk mindig az autóban – vagy használjuk az e-kárbejelentő applikációt
• papír alapú űrlap esetén lényegtelen, hogy melyik biztosító társaság van rajta feltüntetve, mert európai szabvány
• ügyeljünk rá, hogy az űrlapot olvashatóan töltsük ki
• az adatokat helyesen adjuk meg
• készítsünk pontos rajzot
• egyértelműen jelöljük, hogy a balesetért ki volt felelős
• az adatok valódiságát mindkét fél az aláírásával igazolja
• ha elkészültünk, válasszuk szét a bejelentőlap két példányát és vegyünk magunkhoz egyet
• a kárt mielőbb jelentsük be a biztosítónak, vagy jelezzük flottakezelőnk felé
Ha történt személyi sérülés:
• kötelezően rendőrt és mentőt kell hívni
• a baleseti helyszínt változatlanul kell hagyni – abban az esetben is, ha a sérült járművek akadályozzák a forgalmat
"Az első és a legfontosabb arról meggyőződni, hogy történt-e személyi sérülés."
Hogyan járjunk el egy baleset helyszínén?
A segítő szándék egyidős az emberiséggel – de pár lépést fontos betartanunk ahhoz, hogy jól segítsünk:
I. őrizzük meg a nyugalmunkat!
II. helyszín biztosítása:
» annak érdekében, hogy ne keletkezzen még nagyobb baj, figyelmeztetnünk kell a többi autóst – akár elakadásjelző háromszöggel, akár egy keresztbe állított autóval
» ezután mérjük fel a helyszínt, a sérülteket és az esetleges egyéb veszélyeket (pl. kidőlt villanyoszlop, mérgező anyagok)
» fontos, hogy a saját biztonságunkat ne veszélyeztessük!
III. segélyhívás:
» legjobb a 112-es, díjmentesen hívható segélyhívó számot tárcsázni
» itt egy automata fog jelentkezni, a kapcsolásig gondoljuk át, mit fogunk mondani
» amit mindenképpen szükséges megadni:
• bejelentő neve és telefonszáma • mi történt – pl. karambol • sérültek száma • a sérülések fajtája, súlyossága • szükséges-e tűzoltói beavatkozás – pl. autóba szorult sérült esetén • egyéb veszély – pl. üzemanyagfolyás vagy gázszivárgás egy kidöntött gázcsap esetén • ha veszélyes anyagot szállító jármű is érintett a balesetben, diktáljuk be a sárga színű, veszélyre felhívó tábláján látható számsort
» pontos helyszín: • ez nagyon fontos annak érdekében, hogy ne veszítsünk időt azzal, hogy rossz helyre navigáljuk a mentőt • ha ez nehézkes, akkor küldjünk valakit a mentőegységek elé egy jól meghatározható helyre • autópálya esetén adjuk meg az irányt is
IV. előkészítés: a könnyebben sérülteket ültessük/fektessük biztonságos helyre
V. beavatkozás:
» elsősegélyt akkor nyújtsunk, ha tudjuk mit csinálunk – ha ezt nem tudjuk vállalni, gondoljunk arra, hogy már a helyszín biztosításával és a segélyhívással is rengeteget segítettünk
» a segélynyújtó nem veszélyeztetheti a saját testi épségét: • ennek érdekében fontos gumikesztyűt viselni • vigyázzunk a sérülést okozó tárgyakkal – pl. alkatrészek, üvegszilánkok Ha gyermek is érintett a balesetben, igyekezzünk megnyugtatni, életkorának megfelelően kommunikálni vele – és lehetőleg ne válasszuk el a szülőktől.
szerző: Billinger Linda - ALD Head of Support