HÍREK

16jún.
2022

Manager portré és lízingpiaci körkép ügyvezetőnkkel Olena Tymofiyivával

Manager portré és lízingpiaci körkép ügyvezetőnkkel Olena Tymofiyivával

Az autóipar a szenvedélyről és az emberekről szól, és ebben nincs különbség férfiak és nők között. (figyelo.hu interjú)

A kemény munkát nem lehet helyettesíteni – vallja Olena Tymofiyiva az operatív lízinggel foglalkozó flottakezelő, az ALD Automotive Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember szerint, a mai, rendkívül gyorsan változó, a globális ellátási láncok összeomlása miatt jelentős kihívásokkal teli világban még a korábbinál is meghatározóbb szerep jut a hatékony mobilitást támogató, szakértő megoldásoknak.

 

 

„Kétségtelen, hogy az autóiparban mindig a férfiak domináltak, de a nők mindig is részei voltak, és jelentős szerepet vállaltak a szektorban. Ami engem illet, remélem, nem kivételt, hanem példát képviselek. Véletlenül kerültem az iparágba, de mivel megtetszett, itt ragadtam és volt néhány dolog, ami segített az utamon. Elsősorban a gondolkodásmódom: például nem töprengek a nemi szerepek kérdésén és mindig is magabiztosan közelítettem a lehetőségekhez,  kihívásokhoz, és nem aggódtam amiatt, hogy a sikeremnek lesznek-e akadályai azért, mert az iparágban jelen levő kisszámú nő egyike vagyok. Emellett mindig keményen dolgoztam, mert a kemény munkát nem lehet helyettesíteni bármely iparágról legyen is szó. És végül, hű maradtam ahhoz, aki vagyok” – fejti ki Olena Tymofiyiva.

Aki nem ért egyet a limitáltabb női karrierlehetőségek kapcsán gyakran emlegetett „üvegplafon” elmélettel.

 

„Madeleine Albrightot szeretném idézni, aki a következő tanácsot adta a nőknek: "Dolgozzatok keményen, mert úgy tűnik, hogy a világon elég hely van a középszerű férfiaknak, de a középszerű nőknek nem." Maga a karrierutam a különböző kockázatok vállalásának és a különféle lehetőségek felfedezésének kombinációja volt. Amikor elkezdtem, nem sok nőt lehetett vezető pozícióban látni, pláne nem az autóiparban. De az idők változnak, és látom a fejlődést, igaz nem olyan gyorsan, mint szeretném. Az ALD Automotive-nál például jelentős lépéseket tettünk a hozzáértő és professzionális női kollégák támogatása és a sokszínűség kultúrájának előmozdítása terén.”

A cégvezető szerint az autóipar ebből a szempontból azért is különleges, mert a szenvedélyről és az emberekről szól, és ebben nincs különbség férfiak és nők között. Ráadásul maga az autó, mint termék is fejlődik: közlekedési eszközből szolgáltatásalapú fogyasztói eszközzé válik. A szolgáltatásnyújtás pedig önmagában is rendkívül szerteágazó és kifinomult szakterület, ahol az olyan készségek, mint az empátia és az átalakulási képesség elengedhetetlenek a gyorsan változó ügyféligények kezeléséhez. Az eltérő elvárások alapos megismeréséhez úgy érzi nagyban hozzájárult, hogy több országban is építette karrierjét eddigi pályafutása során.  

 

„A nemzetközi tapasztalat talán az egyik legélvezetesebb része a karrieremnek. Ukrán származású vagyok, 2018-ban az ALD Automotive Bulgária, 2020-tól pedig a magyarországi ALD Automotive ügyvezetőjének jelöltek. Egy másik országban dolgozni és élni, egy ismeretlen környezetbe lépni mindig kihívásokkal jár, de felbecsülhetetlen mértékben segíti a személyes fejlődésünket.  Ahhoz, hogy valaki egy idegen országban sikeres legyen, kulcskérdés, hogy a viselkedését az új kulturális környezethez igazítsa anélkül, hogy közben elveszítené önmagát. A kíváncsiság, a rugalmasság és a különböző kultúrák iránti nyitottság zökkenőmentessé és gyorsabbá teszi az alkalmazkodást. Így a magyarországi tapasztalataim is nagyon pozitívak. Szeretem az országot, és szeretek Budapesten élni, amit élénk, elbűvölő városnak tartok.”

 

Olena Tymofiyiva szerint a nyitott szemlélet azért is rendkívül fontos, mert a gépjármű és a flottaüzletág az elmúlt évtizedben több hullámvasutat is megélt.

„A 2008-as pénzügyi válság kirobbanása és az autóipart is érintő, a globális ellátások összeomlásából fakadó mostani események is nagymértékben meglepték a szakértőket. Valószínűleg a legfőbb tanulság az, hogy a diverzifikáció és a hatékonyság elengedhetetlen a fenntartható működéshez. Koncentrált portfóliókból extrém vagyonokat lehet létrehozni, de sok esetben a vagyon ugyanezen az alapon el is veszhet. Ugyanez a szabály érvényes az ellátási láncra is. Egy másik fontos tanulság, amit figyelembe kell venni, az a felkészültség és az innováció fontossága.  A jelenlegi piaci váltás valószínűleg katalizátora lesz a következő szintre történő társadalmi ugrásnak. Meglátásom szerint a legutóbbi válság elsősorban abban hozott átalakulást, ahogyan az emberek a webet és az eléréséhez szükséges eszközöket használják. De mivel újabb, zavaró változásra gyakorlatilag bárhonnan lehet számítani, a vállalatoknak folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a külső körülményeket és mind technikailag, mind a gondolkodásmódjukat tekintve felkészültnek kell lenniük.”

 

Az ügyvezető ugyanakkor kifejtette: cégük üzleti tevékenysége azért is rendkívül stabil alapokon nyugszik, mert az ALD Automotive az egyik legnagyobb európai bank, a Societe Generale Group operatív lízing és flottakezelési üzletága. Ez a háttér tette lehetővé azt a 2022 elején bejelentett tranzakciót, amelynek keretében az ALD 4,9 milliárd euróért megvásárolta az egyik jelentős versenytársa, a Magyarországon is ismert LeasePlan 100 százalékát. Olena Tymofiyiva ennek kapcsán azt mondja, korai lenne még a gigaméretű üzlet konkrétumairól beszélni, amelynek eredményeként 3,5 milliós autóflottájával Európa legnagyobb autólízingcége jöhet létre, de az már most egyértelmű, hogy a fúzióban olyan hosszútávú lehetőségek rejlenek, amelyek a jelenlegi, folyamatosan változó környezetben az ügyfelek számára is előnyösek lehetnek.

 

Szavai szerint a gépjármű flottaüzletág számára a Covid járványhoz kötődő home office elterjedése miatt megváltozott a cégautóhasználati szokások is jelentős kihívást jelentenek.

„Az ALD Automotive-nál folyamatosan keressük, hogyan párosítsuk az innovatív, magas szintű megoldásokat és a digitális technológiát azért, hogy megkönnyítsük ügyfeleink életét, különösen ma, amikor az egész iparág megrázkódik. Az új helyzethez való alkalmazkodás jó példája az egyszerű és költséghatékony ALD Flex, ami egy mindenre - teljes körű karbantartás, biztosítás, gumiabroncsok, országúti asszisztencia – kiterjedő szolgáltatás, középtávú, átlagosan 3 és 24 hónap közötti időre, optimálisan meghatározott havidíj mellett, amihez a különféle járműkategóriák széles skáláját kínáljuk azonnali használatra. Mert a mobilitás nagyobb rugalmassága elengedhetetlen a maihoz hasonló bizonytalan időkben.”

 

Olena Tymofiyiva kifejtette: „ a szállítási gondokkal küzdő autóipar megváltozott helyzetét jól jellemzi, hogy miközben a múltban az árazási beállítások és számítások főként statisztikai modelleken és historikus tranzakciós adatokon alapultak, ma ezt a feladatot túlságosan megnehezíti a gyorsan változó környezet, a technológiai váltás miatti összehasonlítható adatok hiánya, az új piaci szereplők folyamatos belépése és az egyes országok eltérő érettségi szintjei, valamint az egyes piaci tendenciákat támogató vagy visszavető kormányzati ösztönzők bevezetése. Mindezek együtt méginkább a szakértői meglátások felé tolják el a hangsúlyt, ami nagyon kifinomult, kihívásokkal és kockázatokkal teli, de egyben izgalmas feladatot is jelent a számunkra, hogy megteremtsük a mobilitás jövőjét.”

 

Tapasztalatai szerint napjainkban teljes lendülettel zajlik a technológiai váltás az autóiparban, ahol különösen az e-mobilitás és az intelligens járművek területén tapasztalható gyors változásoknak vagyunk szemtanúi. A fejlődés valószínűleg tovább gyorsul, amit jól mutat, hogy az elektromos járművek eladásai 2021-ben 80 százalékkal nőttek világszerte, miközben az elektrifikáció fejlesztését az OEM-ek (Original Equipment Manufacturer) is milliárd eurós beruházásokkal támogatják. Hozzáteszi: az, hogy a kulturális változás sajnos még nem teljesedett ki teljes mértékben, részben az elektromos járművek az EV-k üzemeltetési menedzsmentjéhez kapcsolódik: töltőinfrastruktúra kiépítettségéhez, az EV-k jelenlegi  hatótávolságához, a karbantartás kérdéseihez, valamint a tudatossághoz, illetve a vezetési szokások és elvárások korszerűsítéséhez is.

 

„Számomra a legfontosabb változás maga a gondolkodásmód. A mi üzletünk nemcsak az emberek helyváltoztatását segíti A-ból B-be, de a szemléletmódok formálásával is foglalkozik: a célunk az, hogy az ALD Automotive a "teljesen integrált fenntartható mobilitás" szolgáltatójává váljon. Ezért már több országban elindítottuk az ALD Move-ot, a vállalat első Mobility-as-a-Service alkalmazását, amely segít ügyfeleink alkalmazottainak az intelligens utazási döntések meghozatalában azáltal, hogy napi mobilitási tanácsokat ad, figyelembe véve az alkalmazott saját naptárát, a valós idejű közlekedési adatokat, a vállalatok célkitűzéseit (például CO2-kibocsátás, TCO stb.). A felhasználók tanácsokat kapnak a különböző mobilitási lehetőségekkel kapcsolatban (beleértve a tömegközlekedést, az autómegosztást, a kerékpárt és magát a bérelt autót), betekintést kapnak a közlekedési költségvetésükbe és utazási előzményeikbe, a hatékonyság javítása és a felelős mobilitási magatartás ösztönzése érdekében. Ez a megoldás jól példázza, hogyan használjuk a technológiát, partneri együttműködéseinket és iparági szakértelmünket ügyfeleink mindennapi mobilitásának javítására azért, hogy a lehető legjobb mobilitási megoldásokat biztosítsuk számukra, amelyek hatékonyak, rugalmasak és fenntarthatóak” – magyarázza az ügyvezető igazgató.

Mondván, nem minden járművezetőnek ugyanazok az igényei, miközben a vállalkozásoknak általában azonnali és hosszabb távú szempontjaik is vannak a járművek kiválasztásakor.

 

„Ezért az ügyfelekkel együttműködve igyekszünk megérteni a cégautó stratégiát befolyásoló összes elemet, és ennek megfelelően alakítjuk ki a megfelelő gépjármű szabályzatot. Figyelembe vesszük a gépjárművezetési igények és körülmények teljes körét, a várható futásteljesítményt és a költségvetést, valamint olyan további tényezőket, mint a környezeti hatások és a használó céghierarchiában betöltött pozíciója. Ezután az egyes járművezetői kategóriák számára személyre olyan szabott járműválasztékot kínálunk, amely illeszkedik az ügyfél járműpolitikájának tágabb paramétereihez.”

 

Olena Tymofiyiva azt is fontosnak tartja kiemelni, hogy miközben a flottakezelők az általuk megrendelt rendkívül magas darabszámmal a gépjárműpiacot és az egyes márkák sikerességét is befolyásolhatnák, az ő szerepünk nem az, hogy valamely márkát népszerűsítsenek, hanem az, hogy tanácsadóként személyre szabott megoldásokat nyújtsanak ügyfeleiknek az adott piacon.

 

figyelo.hu interjú - dr. Érsek M. Zoltán