A vállalati társadalmi felelősségvállalás az elmúlt másfél évtizedben egyre növekvő figyelemre tett szert Magyarországon, mely fejlődés elsősorban a hazánkban működő multinacionális nagyvállalatok határokon átívelő gyakorlatának köszönhető. Ennek során sikeresen implementálták CSR-irányelveiket működési - és termelési folyamataikba, munkavállalói programokba vagy éppen jelentéseikbe.
A CSR napjainkban már – itthon is- megkerülhetetlen menedzsment stratégia. Célja, hogy egy vállalat – önként - a társadalmi és ökológiai szempontból releváns kérdéseket integrálni tudja tevékenységébe és az érdekelt felekkel való viszonyába.
A vállalati társadalmi felelősségvállalás a vállalatok felelősségét három fenntarthatósági pillérre helyezi, mely pillérek a vállalat működéséből fakadó hatásokat szimbolizálják, azaz a 1.) gazdasági (profit), 2.) társadalmi/ szociális és 3.) környezeti/ökológiai hatásokat.
A CSR menedzsment úgy integrálja a vállalati célkitűzésekbe a szociális és ökológiai célokat, hogy a gazdasági siker (profit) kombinálható legyen a társadalmi és környezeti előnyökkel (win-win)
A CSR fogalmának meghatározó eleme az önkéntesség alapelve. A vállalati társadalmi felelősségvállalás túlmutat a jogszabályok által előírt kötelezettségeken, így további szociális, ökológiai illetve gazdasági előnyt tesz lehetővé. Ez az autonómia a biztosítéka annak is, hogy a vállalatok üzleti tevékenységük alapján egyedi stratégiát dolgozzanak ki, mellyel potenciálisan jobb társadalmi, ökológiai és gazdasági környezetet alakíthatnak ki.
Társadalmi célok
Etikus működés
Szervezeten belül:
- munkatársak egészségvédelme és foglalkoztatási biztonsága
- munka és magánélet egyensúlya - rugalmas munkaidő, a család és a szakmai tevékenység közötti összhang
- munkatársak oktatása és továbbképzése
- etikus bérezés, társadalmi dialógus
- munkatársak jogai
- megkülönböztetésmentesség és esélyegyenlőség
- vállalati értékek és etikai magatartási kódexek kinyilvánítása munkatársak felé
Szervezeten kívül:
- tisztességes együttműködés az üzleti partnerekkel és beszállítókkal
- tisztességes árazás
- termékek és szolgáltatások minősége és biztonsága
- fogyasztóvédelem és átfogó termékinformáció
- vállalati társadalmi felelősségvállalás működése üzleti partnerek és beszállítók körében
- vállalati értékek és etikai magatartási kódexek kinyilvánítása az érdekelt felek irányába
Környezeti célok
Fenntartható működés
- energiatakarékosság és környezetvédelem
- megújuló energiaforrások használata és támogatása a működés során
- a vállalati helyszínek és tevékenységek által a környezetre gyakorolt hatás negatív minimalizálása
- előállított termék használata, utóélete, újrahasznosítása
- újrahasznosítással az erőforrások kizsákmányolásának csökkentése
A helyes CSR gyakorlat az összes olyan funkcióra kiterjed a vállalaton belül, mely gazdasági tevékenységgel jár, vagy ilyen tevékenységhez kapcsolódik, de nem arra összpontosít, hogy a generált profitot milyen mértékben használják fel a társadalmi vagy ökológiai szempontból lényeges célokra. Éppen ellenkezőleg: a cél, hogy minden, profit létrehozására alkalmas folyamat és gyakorlat társadalmilag és ökológiailag fenntartható formában és mértékben működjön.
„A CSR nem arról szól, hogy hogyan költöd el a megtermelt pénzt. Arról szól, hogy hogyan termeled meg azt a pénzt, amit elköltesz”.
Kellie McElhaney
Forrás: https://www.csr-kompetenz.de/
szerző: Székács Annamária – ALD Head of Customer Excellence