HÍREK

27ápr.
2022

Vállalati társadalmi felelősségvállalás alappillérei

Vállalati társadalmi felelősségvállalás alappillérei

A vállalati társadalmi felelősségvállalás az elmúlt másfél évtizedben egyre növekvő figyelemre tett szert Magyarországon, mely fejlődés elsősorban a hazánkban működő multinacionális nagyvállalatok határokon átívelő gyakorlatának köszönhető. Ennek során sikeresen implementálták CSR-irányelveiket működési - és termelési folyamataikba, munkavállalói programokba vagy éppen jelentéseikbe.

A CSR napjainkban már – itthon is- megkerülhetetlen menedzsment stratégia. Célja, hogy egy vállalat – önként - a társadalmi és ökológiai szempontból releváns kérdéseket integrálni tudja tevékenységébe és az érdekelt felekkel való viszonyába.

 

A vállalati társadalmi felelősségvállalás a vállalatok felelősségét három fenntarthatósági pillérre helyezi, mely pillérek a vállalat működéséből fakadó hatásokat szimbolizálják, azaz a 1.) gazdasági (profit), 2.) társadalmi/ szociális és 3.) környezeti/ökológiai hatásokat.

A CSR menedzsment úgy integrálja a vállalati célkitűzésekbe a szociális és ökológiai célokat, hogy a gazdasági siker (profit) kombinálható legyen a társadalmi és környezeti előnyökkel (win-win)

 

A CSR fogalmának meghatározó eleme az önkéntesség alapelve. A vállalati társadalmi felelősségvállalás túlmutat a jogszabályok által előírt kötelezettségeken, így további szociális, ökológiai illetve gazdasági előnyt tesz lehetővé. Ez az autonómia a biztosítéka annak is, hogy a vállalatok üzleti tevékenységük alapján egyedi stratégiát dolgozzanak ki, mellyel potenciálisan jobb társadalmi, ökológiai és gazdasági környezetet alakíthatnak ki.

 

Társadalmi célok

Etikus működés

Szervezeten belül:

  • munkatársak egészségvédelme és foglalkoztatási biztonsága
  • munka és magánélet egyensúlya - rugalmas munkaidő, a család és a szakmai tevékenység közötti összhang
  • munkatársak oktatása és továbbképzése
  • etikus bérezés, társadalmi dialógus
  • munkatársak jogai
  • megkülönböztetésmentesség és esélyegyenlőség
  • vállalati értékek és etikai magatartási kódexek kinyilvánítása munkatársak felé

Szervezeten kívül:

  • tisztességes együttműködés az üzleti partnerekkel és beszállítókkal
  • tisztességes árazás
  • termékek és szolgáltatások minősége és biztonsága
  • fogyasztóvédelem és átfogó termékinformáció
  • vállalati társadalmi felelősségvállalás működése üzleti partnerek és beszállítók körében
  • vállalati értékek és etikai magatartási kódexek kinyilvánítása az érdekelt felek irányába

Környezeti célok

Fenntartható működés

  • energiatakarékosság és környezetvédelem
  • megújuló energiaforrások használata és támogatása a működés során
  • a vállalati helyszínek és tevékenységek által a környezetre gyakorolt hatás negatív minimalizálása
  • előállított termék használata, utóélete, újrahasznosítása
  • újrahasznosítással az erőforrások kizsákmányolásának csökkentése

A helyes CSR gyakorlat az összes olyan funkcióra kiterjed a vállalaton belül, mely gazdasági tevékenységgel jár, vagy ilyen tevékenységhez kapcsolódik, de nem arra összpontosít, hogy a generált profitot milyen mértékben használják fel a társadalmi vagy ökológiai szempontból lényeges célokra. Éppen ellenkezőleg: a cél, hogy minden, profit létrehozására alkalmas folyamat és gyakorlat társadalmilag és ökológiailag fenntartható formában és mértékben működjön.

 

„A CSR nem arról szól, hogy hogyan költöd el a megtermelt pénzt. Arról szól, hogy hogyan termeled meg azt a pénzt, amit elköltesz”.

Kellie McElhaney

 

Forrás: https://www.csr-kompetenz.de/

szerző: Székács Annamária – ALD Head of Customer Excellence