HÍREK

21ápr.
2022

Miért az EV-k jelenthetik a választ a flották járműellátási válságára?

Miért az EV-k jelenthetik a választ a flották járműellátási válságára?

Az elektromos járművek (EV) sokkal több félvezető chipet igényelnek, mint a hasonló, belső égésű motorral működő autók. A félvezetőválság ellenére azonban egyes EV-ket kevésbé érinti a szállítási késedelem. Melyek ezek? Miért? Ez jelentheti e azt, hogy az EV-k választása a legjobb megoldás a flotta ellátási gondokra?

Egy vállalati jármű megrendelése és leszállítása között átlagosan 9 hónap és egy év közötti késedelem telik el. Hogyan változik ez a különböző gépjárművek esetében?

Amint azt már korábban kifejtettük, a szállítási késedelem meghatározásában számos tényező játszik szerepet - márka, modell, felszereltségi szint, sőt még az ország is, ahol Ön tartózkodik. De ha mindezeket figyelmen kívül hagyjuk, és csak a motorizációkat vesszük figyelembe, különös kép rajzolódik ki, amely szembetűnő különbségeket mutat.

Íme a 2021. december végi európai helyzet (a várakozási idők azóta némileg változtak, de az általános tendenciák, arányok ugyanazok):

  • Dízel: a megrendelés és a szállítás között átlagosan 190 nap várakozási idő telt el.
  • PHEV (hibridek): 170 nap.
  • Benzin: 160 nap.
  • BEV (100% elektromos): 78 nap.

A BEV-ek szállítási ideje figyelemre méltóan rövidebb. Pedig az EV-khez szükséges félvezetők mennyisége sokkal nagyobb, mint a belső égésű motoroké. Ez alapján a BEV-ek esetében sokkal hosszabb szállítási határidőt várnánk, mint a belső égésű motorok esetében.

Mi folyik itt?

A válasz: Az OEM-gyártók a BEV-ek gyártását helyezik előtérbe - még a PHEV-ek rovására is, amelyek szállítási késedelme hasonló a belső égésű motorokéhoz. Ennek az oka, hogy a megfelelő mennyiségű BEV gyártása segít az OEM-gyártóknak elkerülni azon drága büntetések megfizetését amelyek - az EU által létrehozott CAFÉ-előírások szerint -a nagy mennyiségben eladott, túl magas CO2-kibocsátású járművek eladásáért járnának.

Ez azt is megmagyarázza, hogy a gyártók miért nem adnak a PHEV-eknek ugyanolyan prioritást, mint a BEV-eknek. Azt nem magyarázza meg, hogy miért helyezik előtérbe az e-LCV-k gyártását, viszont az ok itt nagyon egyszerű: az elektromos furgonok iránt nagy a kereslet, és nagyobb haszonkulccsal értékesíthetők.

Hogyan kellene a flottamenedzsereknek figyelembe venniük a szállítási időkben mutatkozó éles különbségeket?

Az értékesítési adatok - különösen a vállalati szektorban - azt mutatják, hogy a PHEV-k ma is népszerű választásnak számítanak számos európai országban, és vetekszenek a BEV-eladásokkal, sőt gyakran meg is haladják azokat. Az okok jól ismertek: még mindig sokan tartanak a hatótávolságtól, ami ma már gyakran töltési félelemként is jelentkezik. A PHEV modellek kettős motorizálása erre megoldást nyújt.

A legtöbb BEV-vezető azonban tanúsíthatja, ha egy teljesen elektromos meghajtású járművet vezet is, ezek az aggodalmak nem jelentkeznek valós akadályként. Mivel az elektromos autózás egyre inkább általánossá válik, és rengeteg lehetőség van az otthoni és munkahelyi töltésre, nyilvános töltésre pedig csak kevés esetben van szükség - a hálózat gyors fejlődése (a gyorstöltők számának növekedésével) megszünteti a hálózat sűrűségével és a töltők elérhetőségével kapcsolatos, még mindig fennálló problémákat.

Következésképpen a BEV-ek sokkal rövidebb szállítási ideje további érvként szolgál a teljes mértékben elektromos meghajtás választása mellett. És valóban, az ALD-nél az utóbbi időben jelentősen megnőtt az igény ügyfeleink részéről flottájuk elektrifikálásával kapcsolatos információkra és támogatásra.

Ez azt jelenti, hogy a BEV-ek jelentik a választ a járműszállítási problémákra?

Nem. A rövidebb szállítási idő ugyan további érv a BEV-ek mellett, de a BEV-ek önmagukban nem jelentenek tökéletes választ minden felmerülő flotta igényre. Az ALD gyakorlatias megközelítést alkalmaz, ezért ülünk le az ügyfeleinkkel, és vizsgáljuk meg a különböző feltételeket, amelyeknek teljesülniük kell ahhoz, hogy az elektromos hajtásra átállás működjön számukra. Számos tényező – például az EV-modellek elérhetősége és ára, a töltőinfrastruktúra rendelkezésre állása - alapján érettségi pontszámot adunk Európa különböző piacaihoz. Megvizsgáljuk az egyes vezetői profilokat is, amelyek a vállalaton belül jelen vannak.

Felmérésünk végeredménye egy részletes képet ad a TCO-ról minden egyes megfontolásra kerülő megoldás esetében. Ez sok esetben azt mutatja, hogy a BEV-ek a legjobb megoldásnak bizonyulnak a forgatókönyvek széles skáláján.

Mit kell tehát a flottamenedzsereknek ebből a helyzetből tanulságként levonniuk?

Olyan időket élünk, amikor az autóipar és a mobilitási ökoszisztéma átalakulóban van. Ez egy jó pillanat arra, hogy a vállalatok újragondolják mobilitási stratégiájukat. Olyan helyzetben, mint a jelenlegi, könnyebb igazolni a szervezeten belüli változtatásokat, és könnyebb kezdeményezni a változásmenedzsmentet is.

Használja ki tehát a lehetőséget, hogy megtalálja a legjobb módját a járművek beszerzésének és költségei optimalizálásának. És használja ki a BEV-k - és PHEV-k - által kínált lehetőségeket. Most van itt az ideje, hogy átalakítsa flottáját elektromos hajtásúra. Az ALD pedig a megfelelő partner, aki segít Önnek ebben.

forrás: ALD Automotive Mobility blog