HÍREK

30márc.
2022

Félvezető-válság: Flottamenedzserek hogyan tudnak alkalmazkodni és előnyükre fordítani a kialakult helyzetet?

Félvezető-válság: Flottamenedzserek hogyan tudnak alkalmazkodni és előnyükre fordítani a kialakult helyzetet?

Nem unatkoznak a flottamenedzserek az elmúlt időszakban. Szerencsés esetben az iparágat érintő problémák elkerülik őket. Sajnos a félvezetők válsága nem tartozik ezek közé. Az előzetes becslések ellenére még mindig tart a félvezető-hiány és sajnos még egy jó darabig hatással lesz az új autók átadására. Legfőbb ideje tehát, hogy megleljük a választ három alapvető kérdésre: Mi történik jelen pillanatban? Hogyan lehet alkalmazkodni? És vajon látszik-e a fény az alagút végén?

Mi történik jelen pillanatban?

Napjainkban számos termék, köztük minden jármű tartalmaz félvezető chipeket. A világjárvány és az ebből eredő gyárbezárások miatt a félvezető-kínálat korlátozottá vált. Súlyosbította a helyzetet a gazdaság újraindulása, amely a kereslet ugrásszerű megnövekedésével járt. Ez gyártási késéseket és hosszabb várakozási időt eredményezett, különösen az új járművek esetében.

 Mikor ér véget a félvezető-válság?

Erre a kérdésre még nincs egyértelmű válasz, azon egyszerű oknál fogva, hogy senki sem tudja pontosan. A tavalyi év második felében azt jósolták, hogy a válság az idei év elejére véget érhet. Jelen pillanatban a legoptimistább előrejelzések szerint 2022 végéig tart. És a legpesszimistább szerint? 2023 végéig.

Miért bizonyul olyan nehéznek a válság leküzdése? 

Közvetlenül a világjárvány előtt a világ félvezető gyárai, főként Kelet-Ázsiában, már 95%-os  kapacitással működtek. Figyelembe véve, hogy egy félvezetőgyártó üzem felépítése körülbelül 4 évet vesz igénybe, és további 24 hétbe telik egy termelési ciklus beindítása, azt jelenti, hogy a megnövekedett kereslet kielégítésére alig vagy egyáltalán nincs mozgásterünk.

A félvezető-válság része most egy sokkal szélesebb körű ellátási láncot érintő krízisnek, amely magába foglalja a ritkaföldfém ásványok és más nyersanyagok hiányát is, mindeközben a termelési és szállítási költségekre nehezedő inflációs nyomás megnöveli az árakat.

 Milyen hatással van a félvezető -, jobban mondva az ellátási válság a járművek szállítási idejére?

A szállítási idők számos tényezőtől függően változnak a különböző márkák, különböző modellek, különböző motorizációk esetében országonként is van eltérés. Németországot, Lengyelországot, Hollandiát, Spanyolországot és Ausztriát például komolyabban érintik a szállítási késedelmek. Ez a kérdés többek között Franciaországban, Belgiumban, Olaszországban és Romániában kevésbé hangsúlyos.

A BEV-eket (battery electric vehicle) ez kevésbé érinti, mint az ICE-ket (belsőégésű motor) vagy akár a PHEV-eket (plug-in hibrid). Az átlagos késedelem a jármű megrendelése és átadása között 9 hónap és egy év között mozog. Ez valóban nagyon hosszú idő, de van egy jó hír is: a szállítási idők a késedelmek tavaly év végi csúcspontja óta némileg csökkennek.

Milyen hatással van ez a válság a flottamenedzserekre?

A legnyilvánvalóbb következmény az árakra és a szállítási határidőkre nehezedő nyomás növekedése. Mi az ALD Automotive-nál, a piac egészére kiterjedő tapasztalatunkkal, tanácsainkkal szeretnénk segíteni a flottákat ezen hatások minimalizálásában. Igény szerint segítünk nekik mérlegelni az alternatívákat, a márkák, modellek és különösen a felszereltségi szintek tekintetében.

Például nem sok értelme van további hónapokat várni egy olyan gépjárműre, amely felszereltsége nem kifejezetten szükséges az adott munkavégzéshez.

És hogyan kezelik az OEM gyártók a jelenlegi válságot?

Számos együttműködés van születőben a járműgyártók és beszállítóik között, legyen szó akár a félvezetőkről, akár az EV-akkumulátorokról, vagy akár ritkaföldfém ásványi anyagokról, amelyek számos késztermékhez szükségesek. Míg korábban az OEM-gyártók inkább a szabadpiacra és a just-in-time elvre támaszkodtak a szükséges készletek beszerzésében, most a beszállítókkal létrehozott együttműködéseken és partnerségeken keresztül próbálják biztosítani azt, hogy a megfelelő időben megkapják amire szükségük van, méghozzá kiszámítható áron.

Általánosságban elmondható, hogy az ázsiai székhelyű OEM-gyártók könnyebben jutnak hozzá a szükséges készletekhez. Földrajzi és geopolitikai okokból közelebb vannak a forráshoz – mind a félvezetők, mind az egyéb alapvető szükségletek tekintetében. 

Tekintettel arra, hogy ez a válság nem holnap ér véget, hogyan kéne a flottamenedzsereknek átalakítaniuk középtávú stratégiájukat?

Mi az ALD Automotive-nál négy módot látunk arra, hogy a flottamenedzserek miként kezelhetik az ellátási válságot, kiemelt ügyfélmenedzsereink mindegyik esetben tudnak segíteni nekik.

  1. Tervezze meg a flottacserét: Már jó előre kezdjen el gondolkodni és egyeztetni arról, hogy milyen igények és elvárások merülnek fel vállalatuk és a járművezetők részéről az új gépjárművekkel kapcsolatban. Mint említettük, a késedelmek miatt bizonyos esetekben a lejáratot megelőzően akár már 1-1,5 évvel érdemes megrendelni az új autókat.
  2. Hosszabbítsa meg szerződéseit: A flottamenedzserek többsége már ismeri ezt a megoldást, mivel sokaknak segített átvészelni a világjárványt. De még mindig alkalmazható, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az otthonról történő munkavégzés következtében sok esetben csökkent a cégautóval megtett kilométerek száma.
  3. Vegye fontolóra az alternatívákat: Ha a megszokott márkákat és modelleket különösen érintik a késések, segíthetünk felkutatni egyenértékű márkákat és modelleket.
  4. Válasszon rugalmas megoldásokat: Ha korlátozott, de nem meghatározott időtartamra van szüksége autóra, például új alkalmazottak vagy ideiglenes projektek esetén, az ALD Flex biztosítja a szükséges rugalmasságot Ön és alkalmazottai számára.

Egy kínai mondás szerint „A válságok egyben lehetőségek is” vagyis minden rosszban, van valami jó. Mi a jó a kialakult helyzetben?

Ez az ellátási válság jó alkalmat teremt a flottamenedzsereknek arra, hogy új flotta- és mobilitási stratégiát dolgozzanak ki. Lehetőséget kínál számukra, hogy optimalizálják vállalatuk flotta- és mobilitási műveleteit, felülvizsgálják működésük költségeit, megtalálják a megfelelő partnereket a költségek optimalizálásához, nyissanak új márkák felé, és nagyobb rugalmasságot kínáljanak ügyfeleiknek.

Az elektromos járművek fontos részei lehetnek és kéne is lenniük minden  megújult, korszerűsített flotta- és mobilitási stratégiának.

szerző: Amélie de Valroger - ALD Üzleti intelligenciáért felelős vezető és tanácsadó