Mit tegyünk, ha…Viharba kerülünk?
„Mit tegyünk, ha…” sorozatunkban olyan speciális, ritka szituációk, vészhelyzetek esetére szeretnénk tanácsot nyújtani, ami legtöbbünk élete során nem következik be (kívánjuk, hogy ez maradjon is így) – éppen emiatt viszont fel sem vagyunk rájuk készülve. Sorozatunk második részében arról lesz szó, hogy mit tegyünk, ha az autónk valamilyen módon áram alá kerülne.
A nyár a heves zivatarok, viharok időszaka. De mit tegyünk, ha egy kemény vihar az autóban ér minket és villámok csapnak le körülöttünk?
- Fontos, hogy semmiképp se hagyjuk el az autót, mert bent ülve teljes biztonságban vagyunk – ugyanis az autó Faraday-kalitkaként* működik (ahogy a repülőgépek is)
- Húzzuk fel az ablakokat
- Ha van tetőablak, azt is zárjuk be
- Kabrió esetén csukjuk be a tetőt – akkor is, ha szövetből van, mert a fém merevítések is biztosítanak védelmet (még ha kevesebbet is, mint a zárt karosszéria)
- Ne érjünk a karosszériához – de ez az autóban ülve nem is kérdés
- Várjuk meg az autóban a vihar végét – az elektromágneses hatás kárt tehet az elektronikában, de az utasokra nem lesz veszélyes
- Tévhit, hogy nem tanácsos mobiltelefont használni
A zivatarokat kísérheti nagyon erős szél, szélvihar is, ami extrém esetben kidönthet villanypóznát vagy fát, ami leszakít egy villanyvezetéket.
Ha ez megtörténik a közelünkben, semmiképp se hajtsunk át a földön heverő vezetéken.
Ha a vezeték az autónkra hullana:
- Maradjunk az autóban
- Hívjuk a tűzoltókat
- Figyelmeztessük a közelünkben levőket, hogy ne siessenek a segítségünkre, ne jöjjenek 6 méternél közelebb, különben áramütést szenvedhetnek.
Ha bármilyen vészhelyzet miatt mégis muszáj lenne elhagynunk az autót, a következőképp tegyük:
- Ne érintsük egyszerre az autót és a földet – azaz ne lépjünk ki az autóban ülve
- Nyissuk ki az ajtót teljesen, hogy elegendő helyünk legyen
- Egymáshoz szorított lábakkal álljunk fel a küszöbre
- Ugorjunk ki az autóból
- Próbáljunk minél távolabb ugrani, de csak annyira, hogy ne veszítsük el az egyensúlyunkat
- Távolodjunk el az autótól 6 méterre úgy, hogy a lábaink maradjanak végig egymás mellett – erre 2 lehetőség van: Apró, „csoszogó” lépésekkel / Páros lábbal ugrálva
* Faraday-kalitka: az elektromágneses hatás kiküszöbölésére szolgáló, fémhálóval körülvett térrész, amelybe a fémháló védőhatása folytán a külső elektromos erőtér nem hatol be („árnyékolás”). A Faraday-kalitka belsejébe nem hatol be a gyorsan változó elektromos vagy mágneses tér, így a belsejében lévő tárgyak vagy élőlények ezek hatásától védve vannak.(Wikipédia)
szerző: Billinger Linda - ALD Head of Support