HÍREK

16jún.
2021

New mobility – alternatív hajtást tesztelünk! KIA CEED Plug-in hibrid

New mobility – alternatív hajtást tesztelünk! KIA CEED Plug-in hibrid

Külsejét tekintve egy csinos, racionális megjelenésű autó. Alapvetően jól néz ki, de nem hivalkodó, a megszokott Kia formavilág jellemzi. Praktikus, minőségi családi, vagy flottaautó válhat belőle.

  • Évjárat: 2020
  • Benzin motor: 1580 cm3  77 kW  105 LE
  • Villanymotor: 44,5 kW  60 LE
  • Akkumulátor: 8,9 kWh
  • Üzemanyagtank: 37 liter
  • Saját tömeg: 1564 kg
  • Megengedett össztömeg: 2 030 kg

Beülve az autó beltér minőségi összhatása kellemes érzést kelt, semmi felesleges magamutogatás. A vezetőülést elfoglalva és a műszerfalon végig tekintve a kezelőfelület könnyen átlátható, a használó gyorsan eligazodik rajta. Az ülés ergonómiája jó, kényelmes és jól használható.

A kormányon a kezelőszervek jól pozícionáltak, így vezetés közben nem kell levenni a szemünket az útról azért, mert éppen a rádiót szeretnénk állítani. A kormányon billenő kapcsolók és nyomógombok kombinációja adja a megfelelő vezérlést a sofőr kezébe. Némi gyakorlás után már könnyű az eligazodás.

A középen elhelyezett nagyméretű modern érintőkijelző jó minőségű, jól használható és gyors. Innen könnyen hozzáférhetünk a különböző funkciókhoz, mint például, fedélzeti számítógép, telefon kihangosító, rádió. Támogatjuk a döntést, hogy nem zsúfoltak mindent az egészen nagy érintőképernyőre, így a hőmérséklettel, biztonsággal és vezetést támogató elektronikával kapcsolatos dolgokat továbbra is fizikai gombokkal lehet működtetni.

Az autó utastere elégséges, átlagos nagyságú. A magasabb sofőrök mögött könnyen elfogy a lábtér, és szűkös lesz a hely a hátsó ülésen. Egy 170-175 cm magas használó mögött azért még marad bőven hely a hátul ülők részére is. Ennek a kombinak a csomagtartója jól pakolható, bőven van hely a csomagoknak. A padlólemezben több rejtett rekesz is található, ahova kisebb dolgokat tudunk bepakolni, bár egy rekeszt a töltő kábelek elfoglalnak. A dönthető hátsó üléseknek köszönhetően a csomagtér mérete jelentősen növelhető és így szükség szerint nagyobb dolgokat is szállíthatunk az autóval.

Vezetés közben a sávtartó rendszer figyel arra, hogy a sávunkban maradjunk, és ha közeledünk a terelővonal felé vagy az út széléhez, akkor apró kormány mozdulatokkal visszairányítja az autót a sávjába. Ezek az autó által vezérelt kormánymozdulatok a hétköznapi vezetésben kicsit zavaróak, mert akkor is korrigál, amikor urai vagyunk a helyzetnek, csak egy kanyarnál közelebb kerülünk a felezővonalhoz, vagy az út széléhez.  Egy nem teljesen tökéletes, kanyargós vidéki úton sokszor feleslegesen folyamatos sípolgatásokba kezd, amivel a sofőrre hozza a frászt.

A parkoláshoz tolatóradar és kamera van a segítségünkre, amelyek segítségével pontosan leparkolhatunk. Hátramenetbe kapcsoláskor figyelmeztető hang jelzi a környezetünknek, hogy az autóval tolatunk, ami egy igen praktikus megoldás.

Álló helyzetből való indulásnál az autó kicsit lassan indul meg. Mivel váltón keresztül megy a váltás a gyorsulás nem annyira egyenletes, mint a teljesen elektromos autók esetén, ahol egyáltalán nincs váltás. Egyébként egészen jól lehet suhanni a villanymotorral is, de egy-egy padlógáznál beindul a benzinmotor, aminek elég csúnya, felbőgő hangja van ilyenkor. Van sport fokozat is, de az 1,6-os motornak annyira kellemetlen hangja van nagy fordulaton, hogy nincs kedve az embernek nyomni a gázt és inkább eco módban szépen elautózgat. Utóbbi, kellemes autózást tesz lehetővé. Ha gázpedállal nagyobb gyorsulást szeretnénk elérni akkor teljesen automatikusan beindul a benzinmotor és besegít az autó mozgásába.

Feltöltött akksikkal városon belül, amikor csak lehet, az autó villannyal megy, de autópályán ezt már nem erőlteti. Azt, hogy milyen üzemmódot (benzin, elektromos) használ éppen, azt az autó dönti el saját maga.

Teljesen feltöltött akkumulátorral a rendszer szerint 60 km tehető meg villanymotorral, de kb. 45 km után az akkumulátor lemerült, és a benzinmotor elkezdte a töltést. 15%-os akkumulátor töltöttségnél már 0 km a villanymotor hatótávja, mivel a rendszer nem engedi, hogy az akkumulátor teljesen lemerüljön. Nálam álló helyzetben, bekapcsolt motornál 8%-nál beindult a benzinmotor és elkezdte a töltést.  Ekkor nem is engedi, hogy válasszunk, az üzemmódok között, hanem fenntartja a hibrid rendszert.

Megtankolt állapotban a benzines hatótáv 680 km a számítógép szerint. Ha ehhez hozzáadjuk a villanymotor teljesen feltöltött állapotú 60 km-nyi hatótávját, akkor elvileg egy teljes töltéssel kb. 740 km tehető meg. Nekem a normál használat mellett 5,5 literes átlagfogyasztást sikerült elérni, aminek a 2/3-a városban és az 1/3-a autópályán történt.

Tölteni Type 2-es csatlakozóval lehet a köztéri állomásokon. Mivel DC töltést nem tud a plug-in Ceed így több, mint 2 óra kell amíg nulláról 100%-ra feltölt. A gyors töltés 3,4 kW-ot jelent, így a 8,9 KWh akku feltöltéséhez is legalább 2,5 óra szükséges. Otthoni 220 V-os hálózatról 2,2 kW a maximum töltés, ezzel kell 4 óra a teljes feltöltéshez. Ha otthon töltjük és a töltő áramot az autó menüjében a minimumra állítjuk, akkor 1,1 kW-tal tölt, és 8 óra kell a teljes feltöltéshez. Ezt a tempót akkor érdemes választanunk, ha este hazaérünk, és csak reggel mennénk tovább, hiszen az akkumulátorunk reggelre szépen feltöltődik.

Albók Zsolt – ALD Insurance Referent