HÍREK

06jan.
2021

Közlekedés nehezített körülmények között: Legyen hó, legyen hó…

Közlekedés nehezített körülmények között: Legyen hó, legyen hó…

Hogyan vezessünk, ha tényleg lesz hó? A legfontosabb: ha tehetjük, maradjunk otthon! Extrém körülmények között csak akkor induljunk el, ha feltétlenül szükséges. Ebben az esetben tervezzünk jóval hosszabb menetidővel és használjuk az alábbi tippeket!

 

‘A hótenger ma a hegyeken áll’

Ha havas terepen kell átvágnunk, vegyük számításba a következőket:

  • indulás előtt mindig takarítsuk le teljesen a havat az autónkról
  • használjuk a főútvonalakat, ezeket sűrűbben takarítják és szükség esetén segítséget is könnyebben kapunk
  • válasszunk az út- és látási viszonyoknak megfelelő sebességet, ami ilyenkor sokszor kevesebb, mint a megengedett sebesség
  • tartsunk a szokásosnál jóval nagyobb követési távolságot, hogy legyen időnk reagálni, ha valaki megcsúszik, megpördül

‘Ugye vakít ez a fény?’
Vagy vakon vezetünk sűrű ködben? Az alábbi ötletekkel nagyobb biztonságban lehetünk:

  • bár nagy lehet a kísértés távolsági fényszórót használni, ez kimondottan rossz ötlet, mert a fénye visszaverődik a ködszemcsékről
  • a ködfényszórók használatával kapcsolatban tévhit, hogy a köd első jelére érdemes bekapcsolni – csak akkor használjuk, ha a látótávolság nincs 100 m
  • csábítónak tűnik szorosan követni az előttünk haladót, mint tájékozódási pontot, de ne tegyük, ilyenkor nagyon sok a ráfutásos baleset
  • ködben fokozott párásodásra is számíthatunk, amit leggyorsabban a klíma használatával tudunk leszárítani
  • érdemes lehet picit leengedni az ablakokat is, mert a hangok is segíthetnek a tájékozódásban
  • gondoljunk rá, hogy a feszült figyelem miatt a szemünk gyorsabban fárad, ezért sűrűbben iktassunk be pihenőt

‘A szíved is jégbe zárva’

Mit tegyünk, ha jégen kell boldogulnunk?

  • vezessünk apró, finom mozdulatokkal
  • nagyon fontos, hogy ha megcsúszunk, ne essünk pánikba – kormányozzunk a csúszás irányába
  • kerüljük a hirtelen fékezést, igyekezzünk előre tervezni és időben lelassítani (érdemes egy sík, nem forgalmas szakaszon tesztelni, hogy mennyire tapad az út)
  • ne fékezzünk kanyarban, lassítsunk le már előtte
  • manuális váltós autóval próbáljunk inkább kettesben indulni
  • ha jégbordák alakultak ki az úton, az előzés különösen veszélyes, mert a nyomvályúból kilépve vagy abba visszatérve könnyen megpördülhetünk – ha mégis muszáj sávot váltanunk, akkor tegyük óvatos, de határozott mozdulattal

‘Itt a világ peremén’

Arra az esetre pedig, ha elakadnánk valahol a világ végén, legyen nálunk egy kis ásó, amivel tudunk ásni egy kis ösvényt, illetve segíthet ha a kerék alá valamilyen rongyot (zsákot) teszünk vagy macskaalmot szórunk.  Ha így sem sikerült kijutnunk és várnunk kell a segítségre, mindenképpen legyen nálunk egy “túlélő csomag”, azaz: meleg ruha és takaró, víz és élelem (csokoládé, müzliszelet), telefontöltő és feltöltött powerbank.

 

szerző: Billinger Linda – ALD Head of Support