HÍREK

18nov.
2020

Látni és látszani

Látni és látszani

Ez a klasszikus szóösszetétel mindig újra értelmet nyer az első köd, ködszitálás, havazás, és hóolvadás, a nyirkos koszos utak megjelenésének idején. Lássuk, mire érdemes különös figyelmet fordítani, hogy őszi-téli közlekedési körülmények között is a lehető legnagyobb biztonságban vehessünk részt a forgalomban.

Látni mindig nagyon fontos: természetszerűleg a világító testeket tisztán tartjuk járművünk első részén, hogy megfelelő fényerővel, megfelelő távolságra világítson autónk elé, még akkor is, ha esetleg az egész járművet nem tudjuk naponta megtisztítani a rárakódott napi szennyeződéstől. Az első világítással manapság sokszor egyszerűbb dolgunk van, mert egyre több jármű tartozéka a xenon izzóval működő első fényszóró, amelyhez kötelező tartozékként a gyártók fényszórómosó berendezést is felszerelnek.  

Fontos időnként ellenőrizni a világítás összes izzójának működőképességét ebben pedig nagy segítséget nyújt a világító berendezések működési rendellenességére figyelmeztető hibajelző lámpa. Ennek jelzésére keressünk fel egy szervizpontot, cseréltessük ki a hibás izzólámpát, valamint a fényszórók beállítási magasságát is érdemes ellenőriztetni, mert ennek hibája vagy túl rövid világítási távolságot, vagy a szemben közlekedők elvakítását eredményezheti.

Szintén nagyon komoly veszélyforrás, ha nem látunk ki megfelelően az üvegfelületeken, amely nem csak a szélvédőüveg tisztaságát jelenti, hanem körben az összes üvegfelületet. Induláskor el kell távolítani a szennyeződéseket, esetleg a ráfagyott nedvességet. Jeges üveggel bizonytalan kilátással, nagy kitakart felületekkel ne induljunk útnak, mert balesetveszélyes!  

Fontos, hogy az ablakmosó folyadék még a fagyok beállta előtt ki legyen cserélve, legalább -20 fokig fagyállóságot, és ablakmosó berendezés biztonságos működését biztosító szélvédőmosó folyadékkal. Ebből mindig tegyünk be tartalékot is a csomagtartóba, mert ha kifogy útközben, nagyon kellemetlen helyzetbe kerülhetünk a szélvédőn az ablaktörlő által szétkent szennyeződés láttán.

Nagyon fontos az ablaktörlő lapátok gumi felületeinek tisztasága és épsége, mert csak ez tudja biztosítani a jó kilátást az első és hátsó szélvédőüvegen keresztül. Cégünk, szervizszolgáltatással évente egy alkalommal biztosítja külön költség továbbhárítása nélkül a törlőlapátok cseréjét elöl, és hátul.

Látszani nyilván legalább ennyire fontos, de itt azért kevesebb feltételnek kell megfelelni. Itt is szükséges elsősorban a hátsó lámpatestek tisztasága, mert a világítótestre rászáradt sáros szennyeződés nagyságrendekkel csökkentheti a hátsó izzók, vagy fénykibocsátó led diódák fényerejét, és ez különösen korlátozott látási viszonyok között, nagyobb sebességnél, de akár városi közlekedési viszonyok között is jelentősen növeli a ráfutásos balesetek kockázatát.

Kézenfekvő dolog, minden jármű rendelkezik hátsó ködlámpával, melyet szükség esetén használjuk is. De mindenképpen legyünk figyelmesek és körültekintőek, mert a feleslegesen, - főképp csak nedves időben felkapcsolt- vagy bekapcsolva felejtett erős piros fényt kibocsájtó lámpa nagyon kellemetlen a követő jármű vezetője számára, elvakíthatja, ezzel közvetlen balesetveszélyt teremtve.

Ezzel kapcsolatban a hatályos KRESZ a 44. § 4/ pontjában az alábbiakat rögzíti: „Tompított, vagy távolsági fényszóró helyett, vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.” 

Tehát, ha nem indokolják a látási viszonyok, ne felejtsük el lekapcsolni, mert ha mi jól látjuk az előttünk haladót hátsó ködlámpa nélkül, higgyük el, hogy a mögöttünk érkező is pont ilyen jól lát bennünket, ha mi is csak a normál világítást használjuk.

Remélem, ez az összefoglaló írás, néhány tanáccsal hozzá tud járulni az őszi és téli balesetmentes közlekedéshez.

szerző: Csáder Lajos - ALD Technical referent