HÍREK

12máj.

Hybrid kisokos

Hybrid kisokos

Az elmúlt években, a gépjárművek számának dinamikus bővülése, az üzemanyag fogyasztás és a légszennyezés növekedését eredményezte. Az egyik megoldás a probléma leküzdésére, a hybrid technológia alkalmazása, mivel környezetbarát és hatékony az üzemanyag-fogyasztás szempontjából.

A hybrid hajtástechnológiának négy fő típusa létezik.

soros” hybrid: a gépkocsit elektromos motor mozgatja. A belső égésű motorja (benzin/dízel) nincs csatlakoztatva a kerekekhez, így hajtást nem biztosít, csak generátorként üzemel.

„párhuzamos” hybrid: a belső égésű motorhoz csatlakoztatott elektromos motor egyidőben szolgálja a gépjármű mozgatását. A két erőforrás teljesítménye összeadódik, így ténylegesen lehetővé teszi az elektromos motor számára, hogy jelentős lendületet adjon a belső égésű motor számára.

„soft 4x4” hybrid: a párhuzamos hybridek hasonló módon működnek, de az elektromotor és a belső égésű motor összekapcsolása helyett, különböző tengelyen működnek. Ha a belső égésű motor az első kerekeket hajtja, akkor az elektromotor a hátsó kerekeket hajtja meg, vagy fordítva. Ez lehetővé teszi részmunkaidős négykerék-meghajtást is, bár ez egy sokkal bonyolultabb rendszer hybrid hajtás terén.

„soros-párhuzamos” hybrid: a soros és a párhuzamos hajtási technológiát kombinálja, olyan erőátosztóval, amely lehetővé teszi a belső égésű motor számára a kerekek meghajtását illetve az elektromos motor számára „generátorként” törénő működést. Az elektromos motor akár fokozhatja a belső égésű motor teljesítményét, vagy önállóan is meghajthatja az autót. Egy vezérlőegység határozza meg, hogy melyik erőforrás legyen megfelelő az adott vezetési illetve forgalmi körülmények között. Hogy könnyebben felismerjük ezt a technológiát példaként a Toyota összes hybridjében ez a rendszer üzemel.

Mi a különbség az „öntöltő”, a „konnektoros” és a soft hybridek között?

„Öntöltő” hybrid

Hagyományos hybrid néven ismert, mivel ez volt a legkorábbi rendelkezésre álló hybrid típus. Ez egy közepes méretű villamos motorhoz csatlakoztatott belső égésű motorból áll, amely általában önállóan is képes meghajtani az autót, vagy ha nem, akkor jelentősen növelheti a belső égésű motor teljesítményét.

Ezeket a hybrideket nem kell elektromos árramforrásra csatlakoztatni - az akkumulátor feltöltődik fékezés illetve motorfék üzemmódban.

Igaz, hogy ezeknek az autóknak az akkumulátorai külső áramforrás nélkül töltődnek, de akkumulátoruk meglehetősen kicsi, így csak néhány kilométert tudnak megtenni villamos energiával.

Valójában az ilyen típusú hybridek, a városi forgalomban működnek a leghatékonyabban. A városi körülmények között, az állandó gyorsulás és lassulás sok olyan regeneratív fékezést eredményez, mely az akkumulátort tölti, így több villamos energia áll rendelkezésre a belső égésű motor lekapcsolására és elektromos üzemmódban történő rövidtávú közlekedésre.

Plug-in (konnektoros) hybridek

Mint a neve is sugalja, külső árramforráshoz csatlakoztatható rendszerük is van, az akkumulátoruk töltéséhez.

Ezek a gépkocsik, nagyobb akkumulátorral és villanymotorral rendelkeznek, mint az „öntöltő” hybridek. Így hosszabb távot is képesek megtenni, pusztán elektromos hajtással.

Azonban, a Plug-in hybridek használata tudatosságot igényel. Hiába van otthon szelektív hulladékgyűjtőnk, ha mindegyikbe bármilyen hulladékot beledobunk, az nem szelektív hulladékgyűjtés. Vagyis: fontos, hogy a Plug-in hybrid autó tulajdonosa rendszeresen feltöltse gépjárműve akkumulátorát, külső árramforráshoz csatlakoztatva. Ellenkező esetben, ez a rendszer csak plusz súlyt képvisel, mely azt eredményezi, hogy egy rosszul használt Plug-in hybrid CO2-kibocsátása meghaladhatja, egy azonos kategóriájú dizelmotoros gépjárművét. Illetve az „öntöltő” hybridhez viszonyított ártöbblete, nem térül meg.

„Soft” hybridek

A károsanyag kibocsájtás egyre erőteljesebb szabályozása miatt, a hybrid piacra belépő gyártók, megalkották a technológia újabb lépcsőjét. A „Soft” hybrid ugyanúgy működik, mint a párhuzamos hybrid, de az akkumulátor, a belső égésű motor és az elektromos motor sokkal kisebb.

A „Soft” hybridek nem képesek csak elektromos hajtással közlekedni. Úgy viselkednek, mint egy szokásos benzin- vagy dízelüzemű gépkocsi, lehetővé téve kisebb belsőégésű motorok alkalmazását, mely a villanymotor támogatásával ugyanazt a teljesítményt éri el, mint nagymotoros társaik, mérsékeltebb üzemanyagfogyasztás mellett. 

A „Soft” hybrid rendszer hatékonyságának előnyei azonban korlátozottak az „öntöltő” hybridhez vagy a megfelelően használt Plug-in hybridhez képest, mivel az akkumulátor mérete, és ezért az elektromos segítségnyújtás mennyisége is korlátozott.

szerző: Deáki Endre - ALD műszaki, karosszéria és számlázási vezető

00 36 1 802 5800