HÍREK

16jún.
2022

New mobility – Alternatív hajtást tesztelünk! Volvo XC40 Rechare 100% EV

New mobility – Alternatív hajtást tesztelünk! Volvo XC40 Rechare 100% EV

Ebben a modellben rögtön kettő elektromos motor van, mivel ez az erősebb, teljesen elektromos változat. No azért ne menjünk el a mellett, hogy az autó 408 LE és 660 NM leadására képes. 

 

Akkumulátor kapacitása: bruttó 78 kWh / nettó 75 kWh

Teljesítmény: 408 LE

Nyomaték: 660 Nm

Saját tömeg: 2188 kg

 

Távolról nézve az autót bárki összetévesztheti egy átlagos, belső égésű motoros Volvo XC40 modellel. Ha közelebbről nézzük, második benyomásra már gyanakodhatunk, hogy egy elektromos motor mindenképp van az autóban, akár Plug-in Hybrid is lehet, a zöld rendszám miatt. Na de ebben a modellben nemhogy egy elektromos motor van, hanem rögtön kettő, mivel ez az erősebb, teljesen elektromos változat, amelyről a teljesen lefedett légbeömlő nyílások árulkodnak.

Így ha gyalogosan találkozunk egy Volvo XC40-nel és feltűnően halkan suhan elmennünk, az bizony egy elektromos verzió lesz, a Volvo elektromos autó vonalának első tagja, melyet a Volvo C40 követ a sorban.

 

Formaterv tekintetében a már-már jól megszokott skandináv stílusjegyek jellemzik az autót, amelyet oly sok év óta megszokhattunk. A Volvo XC40 2017-es bevezetése óta gyakorlatilag semmilyen jelentős változás nem történt az autón. Valószínűleg ez is hozzájárul a modell sikeréhez, hiszen egy közkedvelt modellről beszélünk ebben a prémium kis SUV kategóriában.

 

Az igazán érdekes újdonságok és megoldások mindenképpen az autóba beülve fogadnak minket. Elsősorban kiemelhetjük azt, hogy az autó nemcsak mobilitást tekintve képviseli a fenntarthatóságot a maga 78 kWh-s nagyfeszültségű akkumulátorával és elektromos hajtásláncával. A belsőtér anyaghasználatára is különösen nagy figyelmet fordít a svéd autógyártó, hiszen újrahasznosított és fenntartható forrásból származó anyagok kerültek felhasználásra a belsőtér kialakításakor. Természetesen vezetőként és utasként a megszokott minőséget tapasztalhatjuk, de nagy nyugalommal tölthet el bennünket a fenntarthatóbb jövő iránti elkötelezettségünk.

 

Ezen túl a legnagyobb változás az autó fedélzeti rendszerét érinti mely design szempontjából a jól ismert Volvo UX jegyeket hordozza magában ám a szoftver szívét és lelkét a Google Android Automotive OS adja. Ez a vezető számára annyit jelent, hogy szükséges rendelkeznie egy Google fiókkal, amellyel be tud jelentkezni az autó rendszerébe és csatlakoztatni tudja az autót a fiókjához csakúgy, mint bármilyen más tech-eszközt. A Volvo célja ezzel mindenképpen a használó UX élményének javítása volt, ám van még mit csiszolni a rendszeren. Az autóban sajnos nincs dedikált SIM kártya, amely lehetővé tenné a közvetlen internet elérést ezért a telefonunkról szükséges megosztani netet, hogy online kapcsolatot teremtsünk. Másik opcióként egy modem segítségével elérhetjük ugyanezt a hatást, azonban esztétikailag nem a legjobb megoldás és nem is tükrözi a skandináv minimalista elveket. Továbbá kényelmetlenséget okozhat az, hogyha csupán bluetooth-on csatlakoztatjuk telefonunkat, mert ez sok esetben kifejezetten nehézkes – a rendszer hajlamos megszakítani a kapcsolatot a telefonnal. Így mindenképpen javallott bejelentkezni az autóba teljes használói élményért, amely így meg tudja adni számunkra mindazt, ami elvárható napjainkban a használói élmény tech oldaláról. Illetve amennyiben elvárásaink között nem szerepel az AppleCarplay akkor elégedettek maradunk, mivel az egyelőre nem elérhető az autóban.

 

Ha elvégeztük a kötelező feladatokat a bejelentkezéssel és a használói profil beállításával útra is kelhetünk és indulhat a kényelmes és hangtalan utazás, amelyet egy elektromos autótól megszokhattunk. No azért ne menjünk el a mellett, hogy az autó 408 LE és 660 NM leadására képes. Azt gondolnánk elsőre, hogy ehhez a súlyhoz és a nem éppen légellenállás-barát formához kell is. Itt a Volvo mérnökei picit túllőttek a célon, mivel ez a teljesítmény olyan lendülettel mozdítja meg az autót, ami egyrészt megunhatatlan, másrészt a mosolyfaktort az egekbe tudja repíteni.
Az embernek el kell dönteni, hogy melyik táborba tartozik:

  • Azok közé, akik meggyőződése szerint az elektromos autóknak nem kéne nagyobb teljesítményt leadniuk, mint egy átlagos hétköznapi autó.
  • Vagy azok közé, akik szeretnék érezni és maguk alatt tudni az elektromos hajtáslánc minden előnyét, többek között az óriási teljesítményt is.

A Volvo mindkét táborra gondolt, hiszen az autó elérhető egy 231 LE-s 330 NM-es, első kerékmeghajtásos változatban is.

 

Amennyiben már az út és autó adta élvezeteket hajtjuk a célállomásunk felé, nem árt, hogyha a fejszámolást is gyakoroljuk. A 78 kWh méretű akkumulátor ilyen teljesítménnyel együtt WLTP szerint 438 km-t tud megtenni, a valós távolság viszont 340 km környéként alakul. Egy elektromos autót már korábban használó vezető részére ez elegendő lesz a mindennapokban.

Az autó töltése három fázisú AC töltőről 11 kW-t felvéve 0%-ról 100%-ra (ha valaki eddig szeretné tölteni) 8 óra alatt megoldható, amihez a leginkább javasolt megoldás egy megfelelő töltő a használó otthonában a legnagyobb költséghatékonyság és kényelem érdekében.
Az autó DC töltőről 150kW felvételére képes és az átlag töltés 100kW-tal tartható, így a töltés 10%-ról 80%-ra körülbelül fél óra alatt meg is van.

 

Összességében elmondható, hogy a Volvo első, teljesen elektromos próbálkozása egy jól sikerült autóban valósul meg, melynek fokozatos javítása és fejlesztése (szoftver és hatótáv fronton) még jobb modellekhez és használói élményekhez vezet!

 

szerző: Csatár Balázs - ALD EV Ambassador