HÍREK

01szept.
2020

Kis roller - nagy zűr?

Kis roller - nagy zűr?

Az utóbbi évtizedben, vagy főként az utolsó három-négy évben ugrásszerűen megnőtt az elektromos motorral hajtott, magán vagy közösségi közlekedésben használt elektromos, úgynevezett e-rollerek száma. Ez új kihívás elé állította a közlekedés összes résztvevőjét, majd a felmerülő problémák és sajnálatos baleseteket követően a jogalkotókat is. Hogyan is kellene tekintenünk rájuk, milyen műszaki és egyéb paraméterek alapján soroljuk be őket a közlekedés résztvevői közé? Európában a teljes tiltástól a teljes szabályozatlanságig mindenféle megoldás megtalálható. 

Megfigyelhető, hogy azokban az országokban vagy városokban kezdték el szabályozni leghamarabb a közlekedésüket, ahol a legtöbb eszköz és felhasználó van, s ezzel együtt a legtöbb közlekedési baleset is bekövetkezett. 2018 Januárjától rögzített statisztika alapján, már több, mint 11 haláleset következett be bizonyíthatóan az e-roller használatával kapcsolatban. Ezek között voltak olyanok, amikor a rollert használó ütközött járművel, de volt, hogy az eszközzel löktek fel járdán sétáló idős embert, aki ennek következtében hunyt el.

Néhány európai példa, a készülő, vagy már bevezetett az elektromos rollerek használatát szabályzó rendelkezések közül:

  • Az Egyesült Királyságban valamint Írországban törvények tiltják a járdák és utak használatát 300 GBP összegű büntetéssel sújtják, aki megszegi a rendelkezést.
  • Svédország megtiltotta a 20 km/h-nál nagyobb sebességre képes motoros robogók használatát a városok kerékpársávjain.
  • Belgiumban bevezették a járművek sebességkorlátozását, ahol 18 éves vagy annál idősebb személyek vezethetik a rollereket. Az országban a közelmúltban 18 km / h-ról 25 km / h-ra emelték a maximális engedélyezett sebességüket.
  • Az Osztrák Városok Szövetsége a biztonságot tartotta a legfőbb szempontnak, így elérte, hogy az e-rollereket a közlekedésben a kerékpárokkal tekintsék egyenértékűnek, amit az osztrák KRESZ 2019.júniusi módosítása is rögzít. Elektromos rollerrel csak a kerékpáros közlekedésnek fenntartott kerékpárúton, kerékpársávban vagy az úttesten lehet közlekedni, a járdán nem.
  • Németországban is az elektromos roller járműnek minősül, ezért járdán nem közlekedhet.
  • (kerékpárúton viszont igen, legfeljebb 20 km/h-s sebességgel) Svájc már korábban erre az álláspontra jutott, és a járdákról való kitiltást választotta ősszel Párizs is.

Mi a helyzet Magyarországon jelenleg?

A KRESZ-módosítás valóban elkerülhetetlen itthon is, több nyilatkozat, vélemény látott napvilágot e témában, folyamatban van a KRESZ módosítása, amely az elektromos roller esetében ezen közlekedési eszközöket a segédmotoros kerékpár kategóriába fogja sorolni, így az ezekre érvényes  szabályokat kell alkalmazni rájuk, tehát alkohol és egyéb tudatmódosítók hatása alatt tilos vezetni, vezetői engedély kell a használatához, bukósisak viselése kötelező, közlekedni az országúton szabad, városon belül a kerékpárút és a járda használata tilos, maximális sebesség 40 km/h lehet. Fontos még, hogy ehhez a jármű kategóriához szükséges kötelező felelősségbiztosítással is rendelkezni.

Fentiekből jól látható, hogy különféle elképzelések léteznek, szigorúbb vagy megengedőbb szabályozássokkal találkozhatunk Európa szerte, de a felelős használat a legfontosabb eszköz a balesetek, és sérülések elkerülése érdekében.

Szerző: Csáder Lajos - ALD Technical Referent